Spannende seizoensopener Yamaha R3 Cup in Croix
In het Franse Croix-en-Ternois werd op zondag 14 april de eerste wedstrijd van de Yamaha R3 Cup verreden. Onder droge maar koude weersomstandigheden gaven Rick Dunnik en Sasha de Vits hun visitekaartje af door beide races de hoogste treden van het podium op te eisen. In de eindfase van beide races wisten zij Niek van den Broek en Thom Molenaar te verschalken.
De Yamaha R3 Cup kent in 2019 een grote verscheidenheid aan deelnemers. Naast een aantal bekende gezichten uit de R3 Cup van het afgelopen seizoen zoals Niek van den Broek, Thom Molenaar en Birgit Scheffer zijn er nieuwkomers uit verschillende takken van sport en verschillende landen. Zo vullen onder andere Corine Brandhorst en de jonge Deen Oliver Svendsen de Cup aan. Geduchte concurrenten voor de titel zijn Rick Dunnik en Sasha de Vits, die elkaar al eerder troffen in buitenlandse competities. Zij wisten tijdens de trainingen die op zaterdag onder droge maar ijzig koude omstandigheden werden verreden hun favorietenrol direct waar te maken. Dunnik noteerde de snelste tijd in de eerste kwalificatie terwijl De Vits de tweede kwalificatie als snelste wist af te sluiten. De tijden werden echter niet verbeterd tijdens de tweede training waardoor hij op de startgrid de zeer sterk debuterende Eddie De Boer, Van den Broek en Molenaar voor zich moest dulden. De Boer kwam in de tweede training ongelukkig ten val waarbij de voorvork beschadigd raakte. Er werden reservedelen uit Nederland overgebracht en tot in de nacht werd er doorgewerkt om de motor op tijd gereed te krijgen voor de beide races die op zondag verreden zouden worden.
Race 1
In de eerste race ontstond er al snel een kopgroep van vier man met daarin Van den Broek, Dunnik, De Vits en Molenaar. Terwijl Molenaar de aansluiting steeds net wist te behouden wisselden de anderen telkens van positie, waarbij Van den Broek het meeste kopwerk verrichte. Op enige afstand van het strijdende viertal volgde knap de uit de Yamaha R125 Cup afkomstige Sven Doornenbal. Hij had de hem achtervolgende groep van zich af weten te schudden, met daarin de eveneens uit de R125 Cup afkomstige Twan Smits en Melvin van der Voort. Bij het ingaan van de laatste ronde was het nog steeds Van den Broek aan de leiding, maar gebruik makend van een slimme slipstream wisten zowel De Vits als Dunnik langszij te komen. Dunnik kwam daarbij als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag door.
Race 2
Het was Molenaar die een wereldstart had en als snelste weg was. Even leek het erop dat hij een gaatje kon slaan op de eveneens zeer goed gestarte Doornenbal. Een schakelfoutje in de vierde ronde zorgde ervoor dat de achtervolgers weer snel aansluiting vonden. Even later was het De Boer die na ook al in de eerste race te zijn gevallen wederom onderuit ging. Net zoals in de eerste race ontstond er een kopgroep bestaande uit Van den Broek, Dunnik, Molenaar en De Vits, die na een matige start aansluiting had weten te vinden. De eindfase leek een kopie van de eerste race: nadat Van den Broek het nodige kopwerk had gedaan en als eerste aan de laatste ronde was begonnen wisten De Vits en Dunnik hem voorbij te komen. Wederom ging de winst naar Dunnik voor De Vits en Van den Broek.
Een teleurgestelde van den Broek is duidelijk gebrand op revanche: ‘Na het meeste kopwerk te hebben verricht werd ik in beide races in de laatste bocht toch nog gepakt. Dat is 1 keer leuk, de tweede keer gaat ook nog wel maar drie keer moet ik het niet laten gebeuren! Ik ga er in Assen dan ook zeker aan werken.’
Dunnik kan niet anders dan tevreden zijn: ‘Het kon niet beter vandaag! Ik had het liefst direct weg willen rijden maar dat lukte niet. Daarom heb ik het vanuit de groep eerst allemaal goed bekeken, niet al te veel risico genomen en op het laatste moment pas toegeslagen. De Yamaha R3 Cup is een mooie competitie met een aantal jongens die echt snel zijn, het belooft een mooi seizoen te worden!’
Yamaha R3 Cup coördinator Joey Litjens blikt terug op een vrijwel vlekkeloos verlopen raceweekend. ‘Niet alle coureurs waren bij de voorjaarstraining in Spanje en als je dan ziet dat de groep nu al zo compact is, dan ben ik daar trots op. Een aantal nieuwe rijders weten al snel de aansluiting te vinden bij de ervaren coureurs. Maar we mogen niet vergeten dat we voor de volgende wedstrijd naar Assen gaan, en op dat bij Croix vergeleken grote circuit een heel ander beeld kunnen zien!’
De volgende wedstrijd zal worden verreden in het weekend van 1 en 2 juni op Assen.