Warmdraaien – Hoe chauvinistisch zouden wij zijn?
Nieuwe Eysink of Sparta motorfietsen onder Chinese vlag? Vakantiebespiegelingen vanachter een Italiaanse cappuccino.
Italiaanse ochtendzon op de klets, zonnebril op de neus en een dampende cappuccino voor me op het terrastafeltje. Er zijn slechtere manieren om een vakantiedag te beginnen. Op het pleintje voor het eeuwenoude kerkje slenteren een paar parmantige Italiaanse oude dametjes richting het gezellige marktje verderop. Vanuit een van de kleine straatjes in dit charmante dorpje hoog in de Toscaanse heuvels klinkt plots het aanzwellende geluid van een naderende tweecilinder. Zaten we bovenop een willekeurige Alpenpas, dan zou je er blind geld op in kunnen zetten dat die twin de boxer van een BMW GS-model zou zijn.
Hier in Italië kun je de hand beter even op de knip houden, want de kans is serieus groter dat het een volledig andere twin is en meer specifiek een Benelli TRK502. En ja hoor, ook dit keer roffelt er weer vrolijk een 502 aan ons voorbij. Met de ‘bemanning’ trouwens in de kenmerkende Italiaanse zomeroutfit: korte broek, hemdje en een paar sneakers, maar wel een helm. Veiligheid voor alles natuurlijk. De lokale rijstijl op weggetjes die hier niet breder zijn dan een flink fietspad indachtig, kruipt er een koude rilling langs m’n ruggengraat. Het moet voor deze warmbloedige Italiaan ongetwijfeld als een absolute cultuurshock voelen om te vernemen dat je in bijvoorbeeld België verplicht bent om niet alleen een helm te dragen op de motor, maar ook handschoenen, een lange broek, een jas met lange mouwen en schoenen die de enkels beschermen. Ook als de thermometer bovenin de schaal bij een graadje of 35 bivakkeert.
Die Italiaan blijft dus wel lekker in Italië rijden op z’n Benelli. En zoals gezegd is ‘ie bij lange na niet de enige. Rijd een dag rond in Toscane of in willekeurig welke andere Italiaanse regio en je struikelt bijna over de TRK502’s. Je zou je bijna in je cappuccino verslikken als er ineens wel een keer een BMW GS opduikt. Gek is dat niet, want waar de Benelli TRK502 in Nederland slechts in bescheiden aantallen wordt verkocht, is de twin een regelrechte hit in Italië en is het er al een paar jaar achtereen de best verkochte motorfiets. Dat er tegenwoordig een Chinese automotive-gigant – Geely – achter de schermen aan de Benelli-knoppen draait, lijkt de Italianen dus weinig te deren. Het stukje chauvinisme dat aan de van oorsprong Italiaanse merknaam kleeft en uiteraard ook de prijs lijken zwaarder te wegen. Het totaalplaatje klopt dus blijkbaar helemaal voor de Italiaanse markt. En dat kunnen ze bij Benelli mooi in de zak steken.
Nu zijn Italianen vaak toch al behept met een voorliefde voor producten uit eigen land, maar het roept de toch wel intrigerende vraag op hoe het in ons eigen Nederland zou gaan als een Chinese grootmacht in een bevlieging ineens denkt: “Hey, dat Eysink of Sparta uit dat kikkerlandje aan de Noordzee, dáár zouden we eens wat mee moeten doen!” Nu worden er onder de naam ‘Eysing’ al fraai gestileerde elektrische retro’s met een knipoog naar de vroegere Nederlandse motorfabrikant gemaakt, maar zouden wij als nuchter volkje net zo rock ’n roll gaan op een moderne Chinese invulling van nationaal motorerfgoed als de Italianen op Benelli?
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus