Warmdraaien

Warmdraaien – Chips iemand?

Afgelopen jaar steeg de omzet van het Veldhovense ASML, dat machines voor chipfabrikanten maakt, naar 18,6 miljard euro. Een stijging van ruim dertig procent vergeleken met 2020. Van dat bedrag bleef 5,9 miljard euro over als winst. Laat die cijfers even rustig op je inwerken!

De vraag naar chips is enorm en structureel, het tekort er aan gigantisch, ook al zou je door de cijfers die ASML kan overleggen misschien anders vermoeden. Vanuit Brussel wordt er al een poosje flink gepusht om met miljoenensubsidies de chipproductie in Europa zelf stevig op te krikken, om zo minder afhankelijk te zijn van een chipgrootmachten in het Verre Oosten. Zo opende Bosch afgelopen zomer bijvoorbeeld nog een gloednieuwe chipfabriek in het Duitse Dresden, maar ook dat lijkt momenteel een druppel op een gloeiende plaat.

Dat weten motorfabrikanten inmiddels helaas maar al te goed. Sinds de corona-pandemie begin 2020 als een dolle om zich heen greep is er sprake van een groeiend tekort aan het slimme onmisbare onderdeeltje, dat ook in een motorfiets zoveel aanstuurt. Enerzijds doordat veel voertuigfabrikanten al gedane bestellingen annuleerden uit angst voor een door corona in elkaar stortende vraag naar hun producten, en anderzijds doordat de vraag uit andere sectoren gigantisch steeg door bijvoorbeeld de enorme vlucht die thuiswerken wereldwijd als gevolg van de pandemie nam. Daarnaast spelen er nog allerlei geopolitieke spelletjes, waarbij China bijvoorbeeld, ingegeven door de fysieke grenzen van de silicium-chip, deze belangrijke grondstof nog maar mondjesmaat levert.

Maar het chiptekort is slechts een van de redenen waarom je sinds half 2020 vaak veel langer op een nieuwe motorfiets moet wachten. Inmiddels is er een tekort aan veel meer grondstoffen, zoals bijvoorbeeld magnesium, aluminium, staal, carbon en inmiddels ook rubber. Daarnaast leek alles wat er maar mis kon gaan ook echt mis te gaan. De Evergreen, een van ’s werelds grootste containerschepen, die begin vorig jaar vast kwam te liggen in het Suez-kanaal en waarop uitgerekend een hele vracht voor de Europese markt bestemde motorfietsen stond, is zo’n voorbeeld. Machteloos tandenknarsen voor motorfabrikanten en maandenlang wachten voor motordealers en uiteraard klanten, die hun vorige motor in afwachting van de nieuwste aanwinst vaak al hadden ingeruild en met lede ogen moesten toezien hoe het voorjaarszonnetje en perfect motorweer aan hen voorbij ging.

En dan die scheepscontainers zelf, of beter gezegd het tekort er aan, waardoor de prijzen van zo’n container in een paar jaar tijd bijna zijn vertienvoudigd. Tel daarbij op een haperende distributieketen als gevolg van lockdowns wereldwijd, waardoor onder andere complete zeehavens gesloten waren en er buitengaats enorme files van containerschepen ontstonden, en je kunt de gevolgen bijna zelf wel invullen. Een logistieke chaos die zijn weerga niet kent.

Gelukkig gloort er weer een beetje licht aan het einde van de donkere tunnel, zo blijkt uit de reportage over de problematiek rond levertijden verderop in deze MotoPlus. Alhoewel de meeste motorfabrikanten aangeven in het eerste kwartaal van dit jaar nog leveringsproblemen te verwachten, zijn ze over het tweede kwartaal en daarna een stuk positiever gestemd. Een mooie troost is in ieder geval dat de vijf grootste Europese motorlanden, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Groot-Brittannië, en ook Nederland, ondanks alle leveringsperikelen, het afgelopen jaar een mooie groei in de verkoop van nieuwe motoren lieten zien.

Jeroen Hidding

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Eleveit Antelao WP

Eleveit Antelao WP

15 januari, 2025

Anteleo is niet alleen de naam van de op één na hoogste berg van de Dolomieten, maar ook van Eleveits jongste ...

Overig nieuws