Getest

Geprobeerd: Kawasaki Ergo-Fit, een zitplek op maat

Stel je bent in de markt voor Kawasaki’s ‘urban cruiser’, de Vulcan S, maar je twijfelt of je er wel lekker op kunt zitten. Geen punt, want met Kawasaki Ergo-Fit zijn zadel, stuur en voetsteunen van de Vulcan S helemaal aan jouw persoonlijke wensen aan te passen. Gemak dient de mens, nietwaar.

Heb je een gemiddeld postuur (170-185 cm), dan kun je waarschijnlijk met de standaard configuratie prima uit de voeten. Ben je kleiner of juist wat groter, dan heb je verschillende opties om de Vulcan S aan jouw postuur aan te passen. Kleinere rijders (155-170 cm) kunnen onder de noemer ‘Reduced Reach’ bijvoorbeeld kiezen voor het Compact-zadel, waarbij je 53 mm dichterbij de tank/stuur zit. Dit kan worden gecombineerd met het Compact-stuur, wat 36 mm dichter bij de rijder staat, en 25 mm naar achteren verplaatste voetsteunen. Zo wordt alles net even wat beter te behapstukken. Ben je juist wat langer (185 cm en langer), dan is de keuze voor ‘Extended Reach’ en het Comfort-zadel de juiste. Dit zadel is aan de voorzijde van extra materiaal voorzien om te voorkomen dat je naar voren glijdt, terwijl er aan de achterzijde juist materiaal is verwijderd om verder naar achteren te kunnen zitten. Het stuur is identiek aan de standaard configuratie, maar de voetsteunen kunnen naar wens nog 25 mm naar voren worden verplaatst. Er is in totaal keuze uit 18 verschillende combinaties, dus er is altijd wel een passende setting te vinden!

Op de MotoPlus-redactie zitten we qua lengte rond de 180 cm en langer en dan is de Reduced Reach-optie inderdaad niet de beste. Nog niet eens zozeer vanwege het dichterbij staande stuur en voetsteunen, maar meer door het kuilvormige Compact-zadel dat dan nauwelijks bewegingsvrijheid biedt. Dit is zonder twijfel de beste optie voor een lengte tot zo’n 170 cm. De standaard versie voldoet voor ons eigenlijk prima, maar de langere rijders onder de redacteuren geven de voorkeur aan de ‘Extended Reach’-uitvoering. Het stuur is hoger en staat verder van je af, maar met name de voetsteunen staan een stuk verder naar voren. Het zadel is iets vlakker en biedt daardoor ook meer ruimte naar achteren, wat ook het idee geeft op een fiets van redelijk formaat te zitten. En om het helemaal compleet te maken zijn rem- en koppelingshendel op de Vulcan ook nog eens instelbaar, zeker geen gemeengoed in deze klasse.

Kawasaki Ergo-Fit-opties Vulcan S
Reduced Reach Extended Reach
Voetsteunen verder naar achteren Voetsteunen verder naar voren
Short Reach-stuur, € 80,35 Extended Reach zadel rijder, € 342,55*
Easy Reach-zadel, € 143,70 Extended Reach zadel passagier, € 300,95
*altijd in combinatie met passagierszadel
Prijzen exclusief montage

 

Gerelateerd nieuws

BMW vernieuwt F900R en F900XR

BMW vernieuwt F900R en F900XR

21 november, 2024

BMW geeft de F900R en F900XR een update voor modeljaar 2025. Beide modellen hebben nu een Euro5+-proof motorblok en ...
Nieuwe Isle of Man Edition van Arai

Nieuwe Isle of Man Edition van Arai

21 november, 2024

Arai en de Isle of Man TT hebben al een behoorlijke tijd een heel innige band, wat ieder jaar onder meer resulteert ...
Ook Honda GB500 op komst?

Ook Honda GB500 op komst?

20 november, 2024

Na de presentatie van de retro Honda GB350S op de EICMA heeft Honda ook de typeaanduiding GB500 laten vastleggen. ...

Overig nieuws