Zero SR/S: de sportieve elektrische toermachine uit Amerika
Zero, de uit Amerika afkomstige fabrikant van elektrische motorfietsen, heeft haar Zero SR/S gepresenteerd. Een nieuwe, van kuipwerk voorziene uitvoering van de SR, die technisch gelijk is aan de eerder gelanceerde SR/F.
Dat deze motor in de pijplijn zat, was al enige tijd bekend. Zo gingen er al langer geruchten rond over de nieuwste telg binnen de SR-familie van Zero. Deze werden bevestigd toen eind 2019 een opvallende motor werd gefotografeerd in de buurt van het Amerikaanse hoofdkwartier van Zero. Eind januari 2020 liet Zero daarop weten inderdaad met een nieuwe, toerwaardige, sportieveling te komen in de vorm van de SR/S.
Verder is de nieuwe /S gelijk aan de /F. Dus wordt ook deze motor aangedreven door ZF75-10 elektromotor die Zero zelf ontwikkeld heeft. In de SR/S zal deze krachtbron, in combinatie met een 14,4 kWh lithium-ion batterij goed voor een topvermogen van 190 Nm koppel en 110 pk. De elektronisch begrensde topsnelheid van 200 km/uur blijft ook onveranderd. Zelfs de standaard banden, Pirelli’s Diablo Rosso III, zijn gelijk aan die op de SR/F.
Wel moet het comfort en de bruikbaarheid van de nieuwe motorfiets verbeterd zijn door een herziene ergonomie en de toevoeging van kuipwerk. Zo is de maximale actieradius met liefst 13 procent toegenomen door de verbeterde aerodynamica, tot 323 kilometer. Let wel, dit is alleen haalbaar als de motor wordt voorzien van de optioneel beschikbare PowerTank van Zero. De zitpositie van de SR/S is eveneens wezenlijk anders dan op de SR/F. Zo zijn de voetsteunen lager geplaatst, heeft de motorfiets een hoger stuur en is het zadel ruimer geworden. Daarnaast is de Showa-vering opnieuw afgesteld om de motor beter geschikt te maken voor het rijden met een passagier.
De accu van de SR/S kan opgeladen worden bij een Type 2-lader. Hierbij geldt, in het geval van een SR/S met optionele 6 kW Rapid Charger, dat de accu binnen een uur van 0 naar 95 procent bijgeladen kan zijn. Daarnaast heeft Zero de nieuwe sportieve toerder voorzien van vier rijmodi: Street, Sport, Eco en Rain. Dit is desgewenst aan te vullen omdat Zero de mogelijkheid biedt enkele rijmodi naar wens in te richten. Verder is de motorfiets ook voorzien van Bosch bochten-ABS en tractiecontrole, het Cypher III-besturingssysteem en een dashboard dat via een app met je smartphone verboden kan worden. Met behulp van de Zero-app kunnen verschillende parameters zoals de locatie van de motorfiets, laadtoestanden, rijgegevens en systeemstatus worden opgeroepen.
Die connectivitieitsopties worden de eerste twee jaar gratis aangeboden. Daarna gaat het over in een abonnementsvorm. Dat komt dan dus bovenop de basisprijs van € 21.900,- voor een standaard SR/S met 3 KW Rapid Charger. Wie liever een volledig aangeklede premium SR/S met 6 kW Rapid Charger, fly-screen, verwarmde handvatten en aluminium stuuruiteinden heeft, komt uit op een vanafprijs van €24.140. Vink je echt alle opties aan, dus een premium SR/S mét 6 kW Rapid Charger, Power Tank én EU- stopcontactadapter dan komt het bedrag op een vanafprijs van € 31.059,-.
De SR/S zal verkrijgbaar zijn in de kleuren Skyline Silver en Cerluian Blue en staat binnenkort bij de offciële Zero Motorcycles Dealers.