Zeldzame Honda NSR500V tweetaktracer brengt € 260.000,- op
Tijdens een veiling in Amerika ging een extreem zeldzame Honda NSR500V voor zo’n 260.000 euro onder de hamer. De tweetakt GP-racer uit 1997, die slechts 100 kilo weegt, is helemaal origineel – en heeft nog nooit gelopen.
Een verzamelaar had deze NSR500V twintig jaar lang opgeslagen in Santa Monica, Californië, voordat hij hem eind 2024 ter veiling aanbood aan Iconic Motorbikes Auctions. Via (wel heel) goede connecties had hij hem ooit rechtstreeks ontvangen van de Honda raceafdeling, HRC, in Japan, verpakt in een krat samen met enkele al even zeldzame originele reserveonderdelen.
Deze Honda NSR500V tweecilinder tweetakt is de eerste in deze uitvoering, gebouwd in 1997, met een enkelzijdige swingarm en chassisnummer 001. Hij werd door Honda gebruikt voor marketingdoeleinden en tentoongesteld op beurzen, evenementen of als onderdeel van motorsportwedstrijden.
Er wordt wel gezegd dat er tot 2001 slechts 22 van deze machines zijn gebouwd, waarvan er 21 zijn verkocht aan privéraceteams en zijn gebruikt in de 500cc GP’s. Waar de destijds 190 pk sterke V4-topversie van de Honda NSR500 alleen kon worden geleased, kon de V2-uitvoering gewoon worden gekocht.
De watergekoelde V-twin van deze NSR500V heeft een onconventionele blokhoek van 100 graden en volgens de fabrieksspecificaties van destijds leverde het “meer dan 135 pk” bij ongeveer 11.000 tpm.
Het belangrijkste voordeel ten opzichte van de aanzienlijk krachtigere V4-versie was het gewicht: volgens de toenmalige voorschriften moesten de viercilinderracers minstens 130 kilogram wegen, terwijl dat met twee cilinders slechts 100 kilogram was. En volgens Honda weegt de NSR500V (V2) met zelfdragende carbon achterkant slechts iets meer: 102,5 kilogram.