Wordt dit de elektrische Yamaha R1?
Bij het Europees Octrooibureau zijn beelden opgedoken van een nieuw koelsysteem voor een accusysteem. En het geheel is verpakt in een R1-achtige motorfiets.
In het octrooi van eind 2023 beschrijft Yamaha een koelsysteem voor een accupakket, en dat zit letterlijk in een frame van een supersportmotor dat doet denken aan de R1. Het basisontwerp is verrassend eenvoudig. Het grote accupakket wordt slechts gedeeltelijk ondersteund en hangt in een vakwerkframe. Richting de aandrijfunit wordt dit gecompleteerd met aluminium platen die dienen als lagering voor motor en swingarm. De hoog in het frame gemonteerde middenmotor heeft tenminste één overbrenging of een versnellingsbak en drijft het achterwiel aan via een ketting.
De koeling van de accucellen zelf is de grootste vinding achter deze patentaanvraag van Yamaha. Horizontale koelplaten, doorspoeld met water, vormen een dubbele H met het frame, en voeren de warmte van de in totaal acht celmodules af. Volgens Yamaha zijn die modules eenvoudig te vervangen, maar kan niet het hele accupakket uit het frame worden gehaald. In ieder geval niet zo gemakkelijk als bij de Gauss II, waarvan Yamaha op het eerste gezicht een deel van het koelsysteem van afgeleid lijkt te hebben.
Het ontwerp met de horizontale koelplaten zou Yamaha in staat moeten stellen om de rechtopstaande ronde cellen bij de polen te koelen, wat duidt op een hoog piekvermogen dat van de cellen wordt gevraagd. Als daarentegen de cilinders zelf gekoeld zouden worden, zouden de specificaties een lange, continue onttrekking van vermogen betekenen. Deze accu is ontworpen om het sportieve vermogen te leveren dat bij dit voertuig past. Overigens wijst de grootte van het accupakket op een capaciteit van ongeveer 20 kWh en de spanning zou tussen 700 en 800 volt moeten liggen.
Alhoewel de tekening een sportief model laat zien, heeft Yamaha het zelf nog niet over een specifiek model, maar alleen over het accukoelsysteem. En zelfs als Yamaha deze technologie al klaar zou hebben voor serieproductie, zou dat vragen oproepen: waarom is het auucpakket niet volledig als chassis ontworpen, zoals bij Ducati of LiveWire? Waarom zit de motor zo hoog in het frame? Waarom is er een versnellingsbak nodig? En waarom is de achtervering zo on-Japans en niet voorzien van een linksysteem? Antwoord: nee, dit is geen nieuwe elektrische R1 van Yamaha.