Welke remblokken zijn het best voor mijn motor?
Wat zijn de voor- en nadelen van organische, gesinterde en keramische remblokken voor motorfietsen? En hoe zit het met carbon remblokken? We leggen de verschillen eens voor je uit, evenals de voor- en nadelen van de verschillende typen remblokken voor motorfietsen.
Remblokken vormen niet alleen een essentieel onderdeel van de veiligheid van je motorfiets, ze hebben ook een niet te onderschatten invloed op de rijbeleving. Of je nu de voorkeur geeft aan geluidsarm remmen of op zoek bent naar maximale remkracht – de keuze van de remblokken maakt het verschil.
Organische remblokken
Schoon, maar minder duurzaam
Organische remblokken bestaan uit niet-metalen materialen zoals kevlar, fiberglas, koolstofvezel en harsen. Deze worden onder hoge druk tot een vaste eenheid gegoten. In het verleden bevatten organische remblokken vaak asbest, een mineraal dat gewaardeerd wordt om zijn hittebestendige eigenschappen. Het gebruik van asbest is tegenwoordig verboden in remblokken.
Voordelen van organische remblokken:
- Laag geluidsniveau: stil remgedrag, ideaal voor dagelijks gebruik
- Ontziet de remschijven: minder slijtage van de remschijven door zachter materiaal
- Voordeliger: goedkoper dan gesinterde of keramische remblokken
Nadelen van organische remblokken:
- Minder hittebestendig: verliest aan remprestaties bij hoge temperaturen.
- Kortere levensduur: slijt sneller, vooral bij intensief gebruik
- Minder geschikt voor natte omstandigheden: beperkter remvermogen in vochtige omstandigheden
- Minder remkracht: de remkracht kan lager zijn
Risico’s door remstof
Moderne organische remblokken produceren ook remstof dat bestaat uit de gebruikte materialen, zoals koolstofvezel of kevlar. Hoewel dit stof minder schadelijk is voor de gezondheid bij organische remblokken kan het nog steeds leiden tot irritatie van de luchtwegen, vooral bij zware belasting.
Gesinterde remblokken
Krachtig, maar met veel slijtage
Gesinterde remblokken bestaan uit metaalpoeders zoals koper, brons en ijzer, die versmolten zijn door het sinterproces. Ze bieden de beste prestaties onder extreme omstandigheden, maar zijn ook veeleisender voor je remschijven.
Voordelen van gesinterde remblokken:
- Hoge remprestaties: bijzonder stabiel bij hoge temperaturen en extreme belastingen
- Duurzaam: slijt langzamer dan organische remblokken
- Temperatuurbestendig: blijft betrouwbaar, zelfs in warme omstandigheden
Nadelen van gesinterde remblokken:
- Grotere slijtage van de remschijven: harder materiaal zorgt voor meer slijtage van de schijven
- Geluidsontwikkeling: kan luider zijn bij lage snelheden
- Duurder: duurder in aanschaf dan organische remblokken
Risico’s door remstof
Remstof van gesinterde remblokken bevat metaaldeeltjes die ontstaan bij zware slijtage. Dit stof kan zich niet alleen afzetten op velgen en andere delen van een motorfiets, maar kan ook in de lucht terechtkomen en ingeademd worden. Hoewel de gezondheidsrisico’s van remstof bij moderne gesinterde remblokken lager zijn dan bij asbest, kan langdurige blootstelling aan metaalstof leiden tot gezondheidsproblemen zoals irritatie van de luchtwegen. Wees daarom voorzichtig bij het schoonmaken van velgen of remmen en voorkom dat je onnodig stof opwekt.
Keramische remblokken
Een dure allrounder
Keramische remblokken bestaan uit een mix van keramische vezels, metaaldeeltjes en vulstoffen, in feite een mengsel van organisch en gesinterd materiaal. Ze zijn bijzonder hittebestendig en veroorzaken nauwelijks remstof.
Voordelen van keramische remblokken:
- Weinig geluid: zeer stil remmen, zelfs bij hoge snelheden
- Weinig slijtage: zowel de remblokken als de remschijven gaan langer mee
- Weinig remstof: laat nauwelijks zichtbaar vuil achter op de velgen
Nadelen van keramische remblokken:
- Hogere kosten: aanzienlijk duurder dan organische remblokken of gesinterde remblokken
- Minder geschikt voor racegebruik: minder grip dan gesinterde remblokken bij extreme belastingen
Risico’s op remstof
Keramische remblokken produceren minder zichtbaar stof, omdat hun mengsel van keramische vezels en niet-metalen deeltjes fijner is en minder vuil achterlaat op de velgen. Het stof is ook minder schadelijk voor de gezondheid omdat het bijna geen metaaldeeltjes bevat.
Carbon remblokken
Voor zware en snelle jongens
Remblokken gemaakt van carbon zijn onderverdeeld in twee categorieën: sommige zijn voor snelle ronden op het circuit, met maximale remkracht en zonder fading. De andere zijn voor zware motoren met grote remsystemen die bijvoorbeeld zeer lange remfases aankunnen op bijvoorbeeld bergpassen. Carbon remblokken in beide categorieën zijn qua structuur vergelijkbaar met organische remblokken, maar de niet-metalen vezels zijn volledig vervangen door koolstofvezels, wat de warmteafvoer van de remschijf verbetert.
Voordelen van carbon remblokken:
- Extreem hittebestendig: ideaal voor gebruik onder extreme belasting, zoals op het circuit of veeleisende bergpassen met zware motoren.
- Lange levensduur bij hoge temperaturen: slijt minder bij extreme hitte
Nadelen van carbon remblokken:
- Lagere prestaties mogelijk bij lage temperaturen, afhankelijk van het ontwerp
- Duur: zeer hoge aanschafkosten
- Remstof: fijn koolstofstof kan zich ophopen en is moeilijk te verwijderen.
Risico’s op remstof
Hoewel koolstofremblokken minder remstof produceren dan gesinterde remblokken, is het geproduceerde stof fijner en kan het zich hardnekkiger hechten aan velgen en remklauwen. Dit stof is moeilijker te verwijderen en kan zich na verloop van tijd ophopen, waardoor een tijdrovende reiniging noodzakelijk is.
Conclusie
Ongeacht of je organische, gesinterde, carbon of keramische remblokken gebruikt, elk materiaal heeft zijn eigen speciale eigenschappen en risico’s. Organische remblokken zijn ideaal voor alledaagse rijders, maar slijten sneller. Gesinterde remblokken zijn robuust en krachtig, maar belasten de remschijf meer. Keramische remblokken zijn de modernste oplossing – duurzaam, stil en produceren nauwelijks remstof. Carbon remblokken zijn vooral geschikt voor remmen die veel warmte genereren, zoals op het circuit of op zeer zware motorfietsen.