Warmdraaien

Warmdraaien – Nog een topjaar!

Vanaf deze plek allereerst een goed en gezond 2025 gewenst, met veel geweldige en vooral veilige motorkilometers! En ook de felicitaties naar Kawasaki, dat op de laatste dag van 2024 het marktleiderschap in Nederland naar zich toe trok. Chapeau!

Terwijl de rest van Nederland zich op 31 december te goed deed aan oliebollen en appelflappen was de spanning op de kantoren van Kawasaki en Yamaha, de beide merken die nog tot het laatste in de race waren om het marktleiderschap 2024, ongetwijfeld om te snijden. Uiteindelijk trok Kawasaki aan het langste eind en nam het de troon over die Yamaha eind 2023 nog veroverde op BMW, het merk dat jarenlang de Nederlandse markt gedomineerd had. Dat deden de groenen volgens de cijfers van het RDC trouwens met een miniem verschil van slechts dertien registraties: 3.147 nieuw geregistreerde motorfietsen voor Kawasaki tegen 3.134 Yamaha’s, waarbij de Z900 bij Kawasaki met 631 stuks de grootste duit in het zakje deed.

Daarmee was de Z900 trouwens niet de best verkochte motorfiets op Nederlandse bodem, dat was de BMW R1300GS met 774 stuks, al gebiedt de eerlijkheid te zeggen dat daarbij ook de Adventure-uitvoering van de GS wordt meegeteld. Afijn, borrelpraat na de wedstrijd. Feit is dat Kawasaki zich een jaar lang marktleider in Nederland mag noemen en daar valt niets op af te dingen.

En dat is vooral ook een gezonde motormarkt, want in 2024 werden er opnieuw meer nieuwe motoren geregistreerd dan een jaar eerder. De teller stokte uiteindelijk bij exact 19.900 stuks, bijna veertien procent meer dan in 2023, wat ook al geen verkeerd motorjaar was. De laatste keer dat er bijna 20.000 nieuwe motorfietsen werden geregistreerd, ligt al een serieus eind achter ons. De meeste motorfabrikanten noteerden voor 2024 dan ook een vette plus wat de verkoopcijfers betreft. Honda bleef redelijk stabiel, terwijl van de grotere merken Ducati, Indian, Moto Morini, Piaggio, Husqvarna en KTM inleverden. Van de beide ‘Pierer-merken’ Husqvarna en KTM zal dat niet verbazen gezien de financiële problemen waarin het Oostenrijkse concern nog steeds verkeert, en die hopelijk met het inmiddels bekende reddingsplan het hoofd geboden kunnen worden. Dat zal eind 2026 helaas ook ten koste gaan van het MotoGP-project van de Oostenrijkers.

Ook elektrische merken als Energica en Zero noteerden een stevige plus, niet in de laatste plaats vanwege het afschaffen van de BPM-vrijstelling voor elektrische motorfietsen per 1 januari van dit jaar en het eveneens verdwijnen van diverse subsidieopties. Dat maakt dat elektrische motorfietsen dit jaar een flink stuk duurder gaan worden. Niet alleen in aanschaf, maar ook in gebruik, want ook de vrijstelling van de Motorrijtuigenbelasting is opgeheven. Dat zal het er allemaal niet eenvoudiger op maken voor de elektrische motorindustrie, die momenteel de wind toch al niet vol in de zeilen heeft en waarschijnlijk bevestigd gaat krijgen dat elektrisch rijden voor de meesten niet zozeer een kwestie van overtuiging is, maar vooral een financiële prikkel.
Of 2025 net zo’n succesvol jaar gaat worden als 2024 blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar als een glazen bol dan toch alvast iets mag prijsgeven, dan hoop ik vooral ook dat KTM en de andere merken van het Pierer-concern eind dit jaar weer nieuwe modellen voor 2026 kunnen presenteren!

Jeroen Hidding 2

 

 

 

 

 

 

 

Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Mail & Win: kaarten MotoManiac

Mail & Win: kaarten MotoManiac

9 januari, 2025

Op zaterdag 3 mei staat de Arnhemse Gelredome in vuur en vlam. Zowel letterlijk als figuurlijk, want dan vindt ...
Nieuwe importeur voor Fantic

Nieuwe importeur voor Fantic

8 januari, 2025

Per 1 januari 2025 is Motomind de importeur voor Fantic Motor in Nederland en Vlaanderen. Het in Leiden gevestigde ...

Overig nieuws