Warmdraaien – De pitstop van KTM
Heeft Collin Veijer komend seizoen nog wel een Moto2-machine onder zijn achterste? En hoe zit het met Jeffrey Herlings? Zomaar twee gedachten die bij me opborrelden na het bekend worden van de dramatische financiële situatie bij KTM.
Dat zit (voorlopig) wel snor is me inmiddels duidelijk. De raceafdeling van KTM valt buiten de malaise en sportdirecteur Pit Beirer heeft inmiddels bevestigd dat de activiteiten van KTM Racing GmbH komend seizoen geen hinder gaat ondervinden van de penibele financiële situatie bij het moederbedrijf. En penibel is het, want inmiddels is er liefst 1,8 miljard euro schuld opgebouwd en heeft de Oostenrijks fabrikant uitstel van betaling aangevraagd. In thuisbasis Mattighofen staan vele banen op de tocht en ook bij veel toeleveranciers van het concern is de werkgelegenheid momenteel onzeker. Hoe het zover heeft kunnen komen, werd een paar nummers terug al door KTM-manager Hubert Trunkenpolz uit de doeken gedaan: overproductie als gevolg van de corona-pandemie, een sterk dalende vraag na de pandemie, kwaliteitsproblemen en een enorm overschot aan onverkochte motorfietsen, met name uit het bouwjaar 2023.
Maar er gloort nog een streepje licht in de verte aan de horizon. Middels een stevig saneringsplan, waarbij KTM-baas Stefan Pierer en zijn medebestuurder Gottfried Neumeister onder toezicht van een curator aan het roer van het concern kunnen blijven staan, moet het tij gekeerd worden. Onderdeel van het plan is onder andere een volledige productiestop in januari en februari 2025 in de hoop zo de voorraad motorfietsen voor een groot deel weg te werken. Daarbij verzekerden Pierer en Neumeister de KTM-klanten middels een videoboodschap dat het om ‘pitstop’ gaat en dat KTM er uiteindelijk weer bovenop komt. En juist die klant is natuurlijk de cruciale factor in het hele verhaal. Hoe gaat die reageren? Blijft ‘ie KTM ook in slechte tijden trouw of richt ‘ie de blik op een ander merk?
Laten we hopen dat KTM een zachte landing maakt. Want je kunt toch niets anders dan concluderen dat de oranje brigade niet alleen letterlijk kleur heeft gegeven aan de laatste decennia, maar in die periode ook vele onderscheidende modellen met een heel eigen smoel en vaak vooruitstrevende techniek op de markt heeft gezet.
Maar dat KTM dit jaar een meer bescheiden rol in de verkoopstatistieken speelt, zal niemand verbazen. Tot eind november registreerde de Oostenrijkse fabrikant in Nederland bijna 12 procent minder motorfietsen dan in dezelfde periode een jaar eerder, en dat in een markt die op dat moment dik 11 procent in de plus stond.
De strijd om het marktleiderschap lijkt zich dit jaar trouwens toe te spitsen op Yamaha en Kawasaki. De beide Japanse fabrikanten geven elkaar, met BMW en Honda al op gepaste afstand, nauwelijks iets toe en deze nek-aan-nek-race wordt misschien pas op de laatste dag van het jaar beslist. Ik ben dus benieuwd wie we begin volgend jaar mogen feliciteren: Yamaha met het prolongeren van de titel of Kawasaki met het eerste marktleiderschap in jaren.
Dat kunnen we je hopelijk meedelen in de eerste MotoPlus van 2025, die op vrijdag 10 januari verschijnt. Wij gaan er even tussenuit! Alvast fijne feestdagen, een goed uiteinde en vele gezonde motorkilometers voor 2025!
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus