Geluidsoverlast: boze tongen spreken al van een ‘Decibel-gate’.
In MotoPlus 9 en 10 schreef ik op deze plaats al over herrieuitlaten en geluidsoverlast. Met name aanwonenden van dijkwegen en toeristische motorroutes ageren hiertegen en wegafsluitingen hangen ons daardoor als een zwaard van Damocles boven het hoofd.
Vorige week bleek dat het niet uitsluitend een Nederlands probleem is: de Oostenrijkse deelstaat Tirol sloot een aantal wegen af voor motoren die meer dan 95 decibel produceren; het rijverbod is afgelopen woensdag 10 juni ingegaan en duurt tot 31 oktober. Motoren die meer dan 95 dB(A) produceren bij een stationaire meting (let op: dit is geen meting van een stationair draaiende motor, maar een meting van een stilstaande motor bij een norm-toerental dat op het typeplaatje op het frame staat) zijn deze zomer niet meer welkom op de populaire Alpenwegen L198 Lechtalstrasse, L21 door het Namlosertal, L266/L72/L246 over de Hahntennjoch en L199 Tannheimerstrasse van de Duitse Oberjoch naar Weissenbach am Lech in Oostenrijk. De Fernpass en de verbinding Reutte–Imst vallen niet onder het verbod. In de weekenden passeerden op de afgesloten wegen rond de 3.300 motoren en maakten ze 70% van het verkeer uit, wat dus leidde tot geluidsoverlast dat met dit ‘Tiroler Motorrad Lärm Fahrverbot’ bestreden wordt.
Voor een algemeen verbod voor motorfietsen vond regeringspartij ‘Die Grünen’ gelukkig geen gehoor, alleen motoren die af-fabriek bij het normtoerental meer dan 95 dB(A) produceren zijn de klos. Volgens een Oostenrijks onderzoeksbureau doen dat ongeveer 7% van alle motoren, zoals bijvoorbeeld de Aprilia RSV4, de BMW S1000RR, de Ducati Multistrada 1260, een aantal Harleys, de Kawasaki Z900 en de KTM 890 Duke. Bij twijfel en een aanstaand bezoek aan Tirol is een blik op het typeplaatje op het frame van je motor nuttig: daar zijn het geluidsniveau en toerental af te lezen. Het Lärm Fahrverbot zou jaarlijks circa 4.400 motorrijders treffen, de overige 61.000 ‘stille’ motorrijders blijven welkom, net als bestuurders van Porsches en Ferrari’s, open uitlaten of niet… Het enige positieve aan deze oplossing is dat slechts een deel van ons de klos is; aanvankelijk werd ingezet op een volledige wegafsluiting voor motorfietsen, maar dat voorstel kreeg gelukkig geen meerderheid van stemmen.
Ook in Duitsland wordt momenteel op regeringsniveau volop gediscussieerd over wegafsluitingen voor motoren vanwege de geluidsoverlast. Het vreemde bij dit alles is natuurlijk dat deze – standaard – motoren gewoon zijn goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg in heel Europa. Ze zijn door erkende keuringsinstanties (zoals onze eigen RDW) op alle fronten getest, gemeten én in orde bevonden zodat ze, voorzien van een kentekenplaat, de openbare weg op mogen.
Toch scherpt men in Tirol die eisen nu opeens aan; ik vraag me af of dat binnen de geldende EU-regels wel kan. Ik ben echter ook heel benieuwd hoe de industrie gaat reageren op dit verbod, het kan immers zomaar een lawine aan wegafsluitingen tot gevolg hebben. Die industrie moet de hand daarbij ook in eigen boezem durven steken, aangezien motorfietsen in mijn perceptie de laatste jaren met de komst van vlinderkleppen in de uitlaten echt luider zijn geworden. Door die klep in de uitlaatdemper wordt het uitlaatgas bij lagere toeren door een stil deel van de uitlaatdemper geleid, en bij hogere toerentallen gaat het via een meer open kanaal naar buiten. Het voldoet aan alle wettelijke regels, maar de randen van de wet worden er wel mee opgezocht. Boze tongen spreken zelfs al van een ‘Decibel-gate’.
Net als bij het dieselschandaal zou de motorelektronica een geluidsmeting immers kunnen herkennen, zodat je motor op het goede moment zijn klep dicht houdt. Lekker rijdend gaat die klep echter wel open, met alle gevolgen van dien. Dat bepaalde straatmotoren zelfs met hun standaard uitlaat inmiddels ook niet meer welkom zijn op sommige circuitdagen, zegt wat dat betreft ook genoeg…
– Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus
Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@ motoplus.nl