Warmdraaien

Dit hoort in het balboekje van iedere motorrijder te staan!

Door de waan van alledag en het losbarstende 2019-motornieuws, zou ik bijna vergeten dat ik begin september een heerlijke motortrip heb gemaakt naar de Italiaanse Dolomieten: de MotoPlus Alpenmasters 2018.

Zeven jaar geleden begon deze lezersreis als een verlengstuk van de jaarlijkse Alpenmasters-test in de bergen. Want lezen over motorrijden in de bergen is mooi, maar er zelf rijden is natuurlijk nog veel mooier! In Roger Thewissen van That Motortours vonden we toen een goede partner om deze reis te organiseren en begeleiden. Niet in de laatste plaats omdat zijn geboden kwaliteit perfect aansluit bij de kwaliteit die we met ons blad nastreven in woord en beeld.

warmdraaien alpenmasters motoplus 2018 3

Inmiddels zijn we zeven Alpenmaster-lezersreizen verder.

Inmiddels zijn we dus zeven Alpenmaster-lezersreizen verder. Of veel meer eigenlijk, want vrijwel elk jaar zijn we met twee of – zoals ook dit jaar – zelfs drie groepen onderweg geweest (zie ook pagina 62-63). In al die jaren hebben we de Alpen in de volle breedte aangedaan, van de Franse Alpen in het Westen, tot de Oostenrijkse en zelfs Sloveense in het oosten. Dit jaar vielen we in herhaling, maar dat vond niemand erg. Want de rit door Duitsland, Oostenrijk en de Italiaanse Dolomieten was weer fantastisch. Bovendien zat het weer mee. Ik toerde op de BMW K1600B mee in de eerste groep en na een wat aarzelend begin reden we vijf dagen in zomerse omstandigheden.

Dat aarzelende begin van ‘mijn’ eerste groep – die bestond uit 26 mensen – had niet alleen te maken met een paar regendruppels, maar ook met een afgezette Timmelsjoch vanwege een fiets-marathon. Dat betekende dus dat de beroemde pasweg naar Italië vanaf Sölden ’s middags was afgezet en er niets anders op zat dan om te keren en ruim 150 km om te rijden via de Brenner of de Reschenpas.

Gelukkig liep de hele toerweek daarna als een sneltrein en was het onderweg zijn met een groep gelijkgestemde zielen als jezelf onderdompelen in een lekker warm bad. Overdag reed iedereen alleen of in kleine groepjes aan de hand van de prima routes in de TomTom of Garmin; Aan het eind van de middag als iedereen weer binnendruppelde was het weer één grote motorclub, waarbij onder het genot van een goed glas bier of wijn (of appelsap: volgens mij wordt de hele wereldvoorraad aan appelsap in deze regio geproduceerd!) kon worden bijgepraat op het terras en tijdens het diner.

warmdraaien alpenmasters motoplus 2018 2

We waren niet de enigen op de Stelvio-pas.

In Italië zelf reden we onder meer de vermaarde Sellaronde. De passen rond het Sella-massief spreken tot ieders verbeelding, vooral vanwege de prachtige uitzichten en rotsachtige bergen die scherp afsteken tegen de diepblauwe hemel. En natuurlijk mocht ook de Stelvio-pas niet ontbreken in deze Alpenmasters-reis. Dat is bijna een moetje – maar wel een hele leuke! Zowel op de Sellaronde als op de Stelvio bleek dat wij niet de enigen waren die dachten dat het hoogseizoen achter de rug was: begin september wordt door enorm veel motorrijders, fietsers en autoliefhebbers (lees: rijders in sportwagens, cabrio’s of klassiekers) aangegrepen om zich uit te leven op de heerlijke Sella-wegen of in de 48 opeenvolgende haarspeldbochten van de Stelvio.

Heel veel drukte dus en soms bijna filerijden, maar de prachtige natuur op de Sellaronde en het ultieme sturen plus het toeristische pandemonium bovenop de Stelvio maakten alles meer dan goed. Je moet het gewoon een keer meemaken!

Ruim 30 jaar geleden reed ik hier al voor het eerst, maar de laatste jaren neemt de drukte zo gigantisch toe, dat het bijna niet anders kan of het verkeer gaat in de toekomst meer gereguleerd worden. Op de Sellaronde waren al experimenten met woensdagen alleen voor ongemotoriseerd verkeer plus elektrovoertuigen. En men overweegt voor de toekomst tolpoorten met vooraanmelding, waarbij er maximaal 100 of 200 voertuigen per uur de pas op mogen.

Zover is het nog niet, maar ik zou hem toch nu alvast in de 2019-agenda zetten. Nu kan het nog en zowel de Sellaronde als de Stelvio-pas hoort echt in het balboekje van elke motorrijder te staan!

– Eric Bulsink
  Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws