Daarmee kun je ook 200.000 forensen hun motorrijbewijs laten halen!
Het aantrekken van de economie is goed af te lezen aan de files. Het filespook waart namelijk weer rond als in zijn allerbeste dagen, en dreigt zand in de motor van de economie te strooien. En de ervaring leert dat politici daar heel zenuwachtig van worden en naarstig op zoek zijn naar oplossingen.
Zo meldde D66-staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infra structuur dat ze graag wil dat 200.000 mensen hun auto verruilen voor een fiets. Daarvoor wil ze een kwart miljard euro uittrekken.
Elektrische fiets
Voor dat geld wil ze het aantal fietssnelwegen in Nederland fors uitbreiden en worden de fietsstallingen op bijvoorbeeld treinstations voor vele miljoenen vergroot. Ook wil de politiek afspraken maken met werkgevers om de elektrische fiets aan te prijzen als alternatief voor de traditionele leaseauto en bijvoorbeeld speciale fiscale regelingen gaan treffen. 250.000.000 euro om 200.000 forensen over te halen om te gaan fietsen naar hun werk, oftewel 1.250 euro per persoon. Gaan ze voor dat geld ook alle fietspaden overdekken of zo?
Gezond?
Om dat bedrag te verantwoorden worden er natuurlijk mooie woorden gebruikt. Groei van het fietsgebruik draagt volgens Stientje immers niet alleen bij aan de bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid, maar ook aan de gezondheid.
Nu kun je over dat laatste twisten, want als hobby-mountainbiker weet ik dat fietsen inderdaad een leuke manier is om aan achterstallig lichaamsonderhoud te werken, maar in 2016 raakten er ook ruim 13.000 fietsers ernstig gewond en vorig jaar overleden er maar liefst 206 fietsers in het verkeer. In absolute aantallen is de fiets dus het meest dodelijke verkeersmiddel; afgelopen jaar kwamen er 201 inzittenden van een auto om het leven, 58 voetgangers, 51 motorrijders, 41 brom- en snorfietsers en 25 bestuurders van een scootmobiel.
Meer ongelukken
Met name de oudere fietser op een e-bike springt er uit in de ongevallenstatistieken; de snelheid van een e-bike lijkt minder goed te matchen met de fysieke beperkingen van een oudere. Ook blijkt te veel drukte op het fietspad tot ongelukken te leiden; die spagaat wordt nog een hele uitdaging voor de politiek… Wat dit alles met onze motorhobby te maken heeft? Jammer genoeg niets, want andermaal wordt de motorfiets volledig genegeerd door de politiek, terwijl ons geliefde vervoermiddel in mijn ogen echt zou kunnen bijdragen aan een oplossing van het dichtslibben van de wegen. Voor een kwart miljard zou je immers ook 200.000 forensen hun motorrijbewijs kunnen laten halen!
In de voorbije weken hebben wij wat recreatieve praktijkervaring opgedaan met elektrische motoren, onder meer tijdens de Ducati Club Race en tijdens de Motary-toertocht. In de komende nummers lees je daar meer over en zonder op de zaken vooruit te willen lopen, blijkt de kracht van de huidige elektrische motorfiets toch vooral in strak afgebakend woon-werkverkeer te zitten.
125cc A1-motor
Maar niet alleen de elektrische motor kan bijdragen aan filebestrijding, ook de in ons land door de politiek zo angstvallig geweerde 125cc A1-motor blijkt in diverse andere landen – waar deze met bijvoorbeeld vijf jaar het autorijbewijs in bezit gereden mag worden – een prima alternatief. Bovendien zorgen deze lichte instappers voor een gezonde doorgroei in de motorbranche, omdat de praktijk leert dat veel van deze rijders na enkele jaren ervaring toch door willen stromen naar een zwaardere motor.
En ook het bericht dat milieuzones in Zweden geen verboden gebieden worden voor motorrijders is in dit opzicht een positief signaal. Vanaf 2020 mogen Zweedse gemeenten zelf hele strenge milieuzones instellen, maar blijven motorfietsen wel toegestaan in de stadscentra omdat de Zweedse overheid ziet dat deze bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot en files en zo juist bijdragen aan een grotere bereikbaarheid.
Nog vragen Stientje?
Eric Bulsink,
Hoofdredacteur MotoPlus