Nieuws

Warmdraaien nr. 17/2008

Motorrijden doen we – uitzonderingen daargelaten – toch allemaal voor onze hobby.
En omdat een hobby best wat geld mag kosten, wilden we tot dusver ook eigenlijk
helemaal niet weten wat de rijkosten van onze motoren precies waren. Je gooit de
tank vol als het lampje gaat branden of de kraan op reserve moet. En verder haal je
één keer heel diep adem wanneer je de machine weer ophaalt bij de dealer voor de
jaarlijkse onderhoudsbeurt, waarbij je op dat moment alleen maar denkt aan al die
mooie ritten die je de komende tijd weer probleemloos kunt gaan maken.
Tot voor enkele jaren ging het bij veel motorrijders zoals hierboven beschreven,
maar de alsmaar stijgende benzineprijzen drukken ook ons nu wel met de neus op de
feiten. Het onderwerp benzineverbruik wordt steeds meer een thema, zowel in het
clubhuis van de motorclub als in de showroom van je dealer. En ook bij de motorindustrie
lijkt het kwartje te zijn gevallen: brandstofbesparing is in enkele jaren tijd
een hot-item geworden. Tot nu toe deed alleen BMW bij elk model vrijwillig opgave
van de verbruikscijfers bij een constante snelheid van 90 en 120 km/uur. Verder
verplichte Honda zich in de jaren negentig om over de periode van 1995 tot 2005
het brandstofverbruik van zijn tweewielers wereldwijd met 30 procent te reduceren.
En dat was voor sommige zuinige modellen een hele opgave, maar voor menig sportieve
Honda uit die tijd (denk maar eens aan de eerste CBR600F met injectie of een
VTR1000) ook geen overbodige luxe.
Voor alle fabrikanten betekende de huidige Euro3-norm het afscheid van de carburateur;
alle nieuwe motoren zijn nu voorzien van benzine-injectie, dat langs elektronische
weg beter te regelen en te manipuleren is. En daarmee lijkt ook de wedloop om
de zuinigste motor te zijn begonnen, want het brandstofverbruik is de laatste jaren
steeds belangrijker geworden bij de aankoopbeslissing, waar de motorrijder vroeger
enkel door de knieën ging voor de pk’s en de topsnelheid. Naar verwachting zal deze
trend stevig doorzetten.
Daarnaast lijkt de motor – door de enorme fi ledruk – steeds meer ingezet voor het
dagelijks vervoer en ook daarbij speelt het brandstofverbruik een grote rol. Dat zou
dus wel eens de comeback kunnen betekenen van een handige en vlotte, maar ook
superzuinige tweewieler. De motorfi ets staat wat dat betreft op een kruispunt in
haar bestaan: verder gaan op de huidige voet en enkel en alleen als hobbyvoertuig
een behoefte vervullen? Of gaan we daadwerkelijk een rol spelen in het mobiliteitsvraagstuk
en een bijdrage leveren aan de bereikbaarheid?
Binnen het hele milieuvraagstuk heeft de motorfi ets nog een heel heet ijzer in het
vuur: een motorfi ets blijkt als vervoermiddel maar weinig basisgrondstoffen te
vragen en ook de energie die nodig is om hem te produceren valt in het niet bij de
gevraagde energie bij de autoproductie.
Daarmee lijkt de motor toch langzamerhand ontdekt te worden als volwaardige,
slimme mobiliteitsoplossing. In een uitgebreid artikel gaan we vanaf pagina 64 diep
in op deze materie en vergelijken we auto’s met motoren (inderdaad: appels met
peren, maar uiteindelijk gaat het erom hoe ver je met een liter benzine komt en
hoeveel schadelijk uitlaatgas je uitstoot). Interviews met vooraanstaande technici
van Triumph en BMW leren ons dat verdere besparingen bijvoorbeeld uit downsizing
en optimaliseren van inwendige wrijvingen gehaald moet worden.
Op onze website www.motoplus.nl hebben we inmiddels een lijst staan met het gemeten benzineverbruik (op de secundaire weg en bij 130 constant) van
maar liefst 200 moderne motoren. Klik hier om die lijst te bekijken.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws