Nieuws

WARMDRAAIEN 6 – 2014

Zeg nou zelf: motorjaar 2014 kon niet beter beginnen! Waar vorig jaar het eerste weekend van maart de boeken in ging als één van de koudste ooit, met natte sneeuw, nachtvorst en overdag een gevoelstemperatuur van -10 graden, daar liet begin maart 2014 zich van de allerbeste kant zien met bijna zomerse temperaturen. Zelf was ik 9 maart onderweg op de Honda NC, onder meer om de openings ONK-motorcross in Lochem te bezoeken. En die dag ontdekte ik nog een voordeeltje van de automatische DCT-versnellingsbak: je hebt je linkerhand continu beschikbaar om te  zwaaien. En dat was nodig ook, want er waren enorm veel motorrijders onderweg en iedereen was uitermate goedgemutst. Dus er werd gezwaaid als nooit tevoren; we hadden met zijn allen duidelijk op het eerste mooie weekend zitten wachten!

Het mooie weer speelde ook de eerste opnames van ons tv-programma MotoPlus Roadtrip in de kaart. De eerste ‘draaidagen’ vonden onder een stralende voorjaarzon plaats. Voor zo’n opname zijn inclusief presentatrice Nadia Palesa, MotoPlus-testrijder Jeroen Hidding en een gastrijder (in de eerste aflevering Joep Sertons) exact twaalf mensen in touw, dus er moet vooraf het nodige geregeld en afgesproken worden. Dan is het erg fijn als je ’s ochtends opstaat, de gordijnen open doet en de zon blijkt heerlijk te schijnen.

Inmiddels blijkt MotoPlus Roadtrip zeer goed te worden ontvangen, zowel in de motorwereld als daarbuiten. Afgelopen weken zijn we echt bedolven onder de positieve reacties dat er eindelijk weer een motorprogramma op tv komt; het programma gaat blijkbaar echt in een behoefte voorzien. Dat lijkt men ook bij RTL7 in de gaten te krijgen, vandaar dat er is besloten het programma op een beter ‘tijdslot’ (met meer reguliere kijkers) te zetten. Het programma wordt nu dus uitgezonden op zondagmiddag van 17.30 tot 18.00 uur, beginnend op 6 april. Het komt dan in een ‘motorisch blok’ met eerst RTL Transportwereld, dan MotoPlus Roadtrip en aansluitend RTL Autowereld.

Alsof we begin maart nog niet genoeg verwend werden, stemde het Europese Parlement op 11 maart ook definitief tegen de APK voor motorfietsen (en voor lichte aanhangers en caravans). Dat wil zeggen dat de APK in elk geval tot 2022 van de baan is en als de lidstaten in de vijf jaar daaraan voorafgaand voldoende maatregelen nemen om de veiligheid van motorrijders te verbeteren, dan kan die lidstaat geheel van de APK afzien. Lidstaten krijgen daarbij zelf veel meer vrijheid op dit gebied.

Met name de Motorrijders Actie Groep MAG heeft zich met hand en tand verzet tegen de APK en hun woordvoerder Dolf Willigers meldde vanuit Straatsburg: “Dit is een grote overwinning voor de MAG en onze Europese koepelorganisatie FEMA. Zonder intensieve samenwerking met onze Europese zusterorganisaties, met de Nederlandse overheid en met Europarlementariërs Corien Wortmann (CDA), Wim van de Camp (CDA) en Peter van Dalen (ChristenUnie) hadden we dit resultaat nooit kunnen bereiken.”

Wim van de Camp vulde aan: “Als fervent motorrijder maakte ik mij grote zorgen toen vorig jaar een linkse meerderheid in het Europarlement vóór verplichte motor-APK stemde. Zo’n plicht is onnodig: motorrijders zorgen al goed voor hun motor omwille van hun eigen veiligheid. Een motorongeluk gebeurt bijna nooit door een mankement.” Zijn collega Peter van Dalen reageerde ook opgetogen: “Vanaf het begin heb ik mij verzet tegen een dure APK voor motoren, aanhangers en caravans. Dat zou iedereen onnodig op kosten jagen. Als je motorrijden veilig wilt maken, moet je investeren in bijvoorbeeld motorvriendelijke vangrails en betere voorlichting. Daar bereik je meer mee dan met een verplichte keuring.”

Eric Bulsink

Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws