Nieuws

Warmdraaien 3/2013

MotoPlus nummer 3 bevat 124 pagina’s boordevol motornieuws, diepgaande testen, praktische verhalen en leuke artikelen. Zie dat lekker dikke nummer maar als ons signaal om de crisis achter ons te laten. Na al het gedoe met omvallende banken (waarvan de bestuurders uiteraard met dikke bonussen zijn bedankt voor hun afschuwelijke mismanagement), krimpende economieën, hypotheekconstructies die niemand meer begrijpt en tranentrekkende salarisstroken leek het ons de hoogste tijd om weer eens vooruit te kijken en de leuke dingen van het leven weer eens centraal te stellen. En wat is er leuker dan motorrijden?
De motorfabrikanten lijken zich dat ook te beseffen, dus er wordt weer flink ontwikkeld. En ook voor de Japanse merken gloort er hoop. De afgelopen jaren hadden zij enorm te lijden onder de dure Yen. Daardoor verloren Honda, Kawasaki, Suzuki en Yamaha één van hun belangrijkste verkoopargumenten: de lage prijs. De relatief kleine Europese merken voeren er wel bij, maar de Japanse regering heeft nu maatregelen genomen om de zo belangrijke Japanse export weer aan de gang te krijgen. De financiële markten reageerden direct: in vier weken tijd werd de Yen ten opzichte van de Euro ruim 20% minder waard. Op korte termijn levert ons dat nog niets op, maar als deze waardedaling doorzet, zullen de prijzen van Japanse motoren ook dalen en komen er dus veel meer betaalbare motoren op de markt. Dat zou wel eens de impuls kunnen zijn die de branche zo hard nodig heeft.

Naast een uitgebreide test van vijf dikke toerbuffels en een 50.000 km-test van de Ducati Multistrada brengen we ook de eerste testen van twee nieuwe hoogvliegers in het allroad-segment: de KTM 1190 Adventure en de BMW R1200GS. Jeroen Hidding reed in Spanje met die eerste, en vrijwel gelijktijdig zou ondergetekende in Zuid-Afrika de GS testen. Door een tragisch eenzijdig ongeval op de eerste pers-testdag, waarbij de Britse journalist Kevin Ash om het leven kwam, annuleerde BMW echter de complete introductie. Pas in maart, als de nieuwe GS daadwerkelijk in Nederland komt, kunnen we er nu zelf mee op pad. Via onze collega’s van Motorrad (D) en Motociclismo (I) publiceren we in dit nummer echter toch al een eerste impressie.
De annulering van die perstest was niet de enige harde noot die er de afgelopen weken bij BMW werd gekraakt. De Duitse fabrikant nam namelijk ook afscheid van hun terreinmerk Husqvarna. Al in MotoPlus 24 schreef ik op deze plek dat Husqvarna vrijwel zeker te koop stond. Het leverde mij een boze reactie op de Nederlandse importeur: mijn verhaal zou grote nonsens zijn…
Iedereen kon echter zien dat het op werkelijk geen enkel vlak klikte tussen Husqvarna en BMW en dat de verkoop in de lucht hing. Maar niemand kon zien dat uitgerekend KTM-topman Stefan Pierer Husqvarna privé zou kopen. Dat nieuws sloeg in als een bom bij de KTM-fabriek in Oostenrijk, want Pierer wordt dus eigenaar van de grootste concurrent van het bedrijf waar hij nu nog de topman is. Pierer is motorliefhebber, techneut, zakenman èn eigenaar van nog vele andere bedrijven, zoals Kästle ski’s, WP suspension, Pankl drijfstangen en Wethje Carbon (de constructeur van bijvoorbeeld de winnende 24-uurs Le Mans racewagens van Audi). Maar tot hij zelf met een officiële verklaring komt, blijft het gissen wat er gaat gebeuren. Laat hij Husqvarna failliet gaan, om vrij baan met KTM te hebben? Of verkoopt hij zijn 50,2% aandeel in KTM aan mede-aandeelhouder Bajaj Auto uit India, zodat hij zelf de schouders onder Husqvarna kan zetten om dat bedrijf – precies zoals hij in 20 jaar tijd met KTM heeft gedaan – weer van nul naar mega uit te bouwen. Hoe dan ook: BMW Motorrad leed met deze verkoop gezichtsverlies: vijf jaar en vele, vele miljoenen investeringen hebben werkelijk nergens toe geleid. Niet alles wat ze in München aanraken verandert blijkbaar in goud…

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws