Nieuws

Warmdraaien 3 – 2015

Ruim elf jaar geleden besloten Sebastiaan Horsman en ik bij de koffieautomaat van onze toenmalige werkgever Sanoma om wat anders te gaan doen. Dat ‘wat anders’ werd MotoPlus: we zagen in de propvolle bladenmarkt mogelijkheden voor een goed en informatief motorblad met gedegen motortesten en veel aandacht voor motorkleding, aangevuld met informatieve reportages, vermakelijke interviews en verstrooiende reisverslagen. Ik wist echter als geen ander dat de budgetten voor diepgaande testen en achtergrondverhalen in Nederland helaas nooit groot genoeg zullen zijn; daarvoor is ons taalgebied simpelweg te klein. Een slimme samenwerking met een buitenlandse partij bracht op dat vlak uitkomst: we sloten ons aan bij de Motorpresse-groep (een combinatie van elf Europese motorbladen onder aanvoering van het Duitse Motorrad) en in februari 2006 rolde de eerste MotoPlus van de persen. Op zoek naar de eerste lezers stonden we van 10 t/m 12 februari 2006 op de Nationale Motorbeurs in Den Bosch en een week later op de Motorbeurs in Utrecht. Op onze ‘stand’ pasten destijds precies twee bomvolle pallets motorbladen; je moet het soms ook niet moeilijker maken dan het is.

Ons nieuwe blad werd van meet af aan zeer gewaardeerd door motorrijders. Op een tijdschriftengala werden we zelfs eervol tweede van de tien beste nieuwe bladen in 2006. Saillant detail daarbij is trouwens dat die andere negen bladen (met daarbij magazines als Felderhof en Triv) inmiddels niet meer bestaan, om maar even aan te geven dat het leven van een ‘start-up’ de afgelopen jaren verre van eenvoudig was. Toch vonden we tegen de stroom in de weg omhoog en met een keur aan vaste medewerkers en topfreelancers maken we nu alweer voor het tiende jaar als kleine zelfstandige uitgeverij ons eigen MotoPlus. Een blad waar we allemaal achter staan en trots op zijn.

Een blad ook waarmee we nooit iets uit de weg zijn gegaan, van kapotgelopen duurtestmotoren tot lekkende regenpakken en van slechte helmen tot gladiaal-banden. Ook het artikel over airbagkleding in dit nummer is daar weer een voorbeeld van. Steeds meer merken houden zich bezig met airbag-motorkleding, hoogste tijd dus om de stand van zaken op dit gebied eens weer te geven. Maar daarmee kwamen we in een heuse slangenkuil terecht, waarbij de meningen van diverse fabrikanten vaak loodrecht op elkaar staan. En de EU-regels blijken dus meer verwarring dan duidelijkheid te scheppen. Het barst van de commissies, richtlijnen, normeringen en eisen, maar een simpele Europese lijst voor consumenten, met daarop bijvoorbeeld alle goedgekeurde motorkleding bestaat er niet. In theorie moet je als klant maar naar een fabrikant bellen om te vragen of je het goedkeuringsrapport of de conformiteitsverklaring even mag inzien, als je twijfelt of het keurmerk op het labeltje wel klopt. Het geeft maar aan hoever de EU met haar regels van de normale wereld afstaat. Ook bizar is dat de goedkeuringseisen blijken te zijn opgesteld door de producenten zelf: ze geven dus vooral weer wat de industrie kan maken en niet wat voor de veiligheid van motorrijders het beste zou zijn! Wat de airbags betreft zijn de huidige eisen bijvoorbeeld vooral toegespitst op mechanische systemen met een koordje aan je motor, terwijl de systemen met elektronische ongevalsignalering momenteel juist een enorme ontwikkeling doormaken. We doken diep in deze airbag-materie en wilden het artikel op een bepaald moment toch maar ‘skippen’, want er was eigenlijk geen éénduidig verhaal uit te destilleren. Maar van niet-publiceren zou geen enkele lezer wijzer worden, dus kwam er na dagen speurwerk en met de medewerking van ongevalsanalist Florian Schueler en Stephanie Jansen van het Nederlands Normalisatie-instituut (dat op Europees niveau ook betrokken is bij de wetgeving voor beschermende kleding) toch een bijzonder informatief artikel uit. Kijk daarvoor op pagina 98 in deze MotoPlus, de dikste die we trouwens ooit gemaakt hebben!

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws