Warmdraaien 24 – 2017
De afgelopen weken werden mede beheerst door het Russische nepnieuws. Als motorliefhebber denk je dan meteen: Wat, gaat Ural meedoen aan de MotoGP? Of komt Voskhod inderdaad terug en azen ze op Jeffrey Herlings als fabrieksrijder in de motorcross…. À propos Voskhod: in het hart van dit nummer staat weer een compleet overzicht van alle in 2018 leverbare motorfietsen, waarbij de MotoPlus-lezers weer hun favoriet mogen kiezen in de Motor van het Jaar-verkiezing. Lang geleden moest ikzelf rond elke jaarwisseling weer alle leverbare motormerken, modellen en prijzen in kaart brengen. Vast ritueel daarbij was een belletje naar de firma NV Motim te Maassluis, importeur van onder meer Ural, Jupiter en Voskhod. Op mijn vraag of ze inderdaad nog steeds importeur van Voskhod waren, klonk dan steevast: “Voskhod?… Eens even kijken… Ja, die staat er nog!”
Genoeg gelachen, misschien moeten we er helemaal niet zo vreemd van opkijken als die Russische merken zich ooit weer melden op het hoogste niveau. Afgelopen weken was ik zelf achter de schermen bezig met de productie van de Dakar Gids, een magazine – nu verkrijgbaar in de winkel of via www.dakargids.com – met alle ins en outs van de naderende Dakar rally en van de ook begin januari verreden Africa Race, een alternatieve rally waar onder meer rallytrucker Gerard de Rooy aan meedoet. In die Dakar-gids ook een reportage over het Russische Kamaz-team, al dertien keer winnaar van het truck-klassement. En als je weet dat er bij Kamaz achter de schermen 123 mensen fulltime werken aan de rallytrucks en ze in principe alles in eigen beheer kunnen maken en de beschikking hebben over een eigen testbaan, dan besef je dat een Nederlands ‘hobbyproject’ nooit tegenop kan, ook al hebben die Nederlandse rally-topteams ook budgetten van vele miljoenen…
Vergelijkbaar was de ervaring die ik onlangs opdeed in China. Ik mocht daar in oktober op uitnodiging van Wild China Adventures een weekje komen motorrijden. Met in het achterhoofd de Chinese troep die voor minder dan een appel en een ei wordt aangeboden op internet (en gratis wordt thuisgestuurd) was ik de eerste dagen in Chengdu – met 16 miljoen inwoners trouwens bij lange na niet de grootste stad van China – compleet ‘flabbergasted’. Ineens besefte ik dat China met bijna anderhalf miljard inwoners een wereldmacht is, waar Europa en Amerika samen eigenlijk niet eens bij in de schaduw kunnen staan. Voor veel Chinese fabrikanten is China zelf als thuismarkt al zo groot, dat ze niet eens hoeven te denken aan export. Bovendien heerst er in het hele land een unieke vibe, waarbij alles moet wijken voor de economische groei. Qua mobiele telefoons en elektronica zetten ze reuzenstappen en na een dikke week rondkijken in dit fascinerende land ben ik ervan overtuigd dat ze in de toekomst ook op auto- en motorgebied die stappen gaan zetten. Nu schudden we nog meewarig ons hoofd bij het zien van (of rijden op, zoals ik dus gedaan heb) zo’n rare Chinese kloon, maar dat gaat het komende decennium echt veranderen. De industriële revolutie waar wij in het westen meer dan 200 jaar over gedaan hebben, heeft zich daar in pak-em-beet 30 jaar voltrokken. En ik heb met eigen ogen gezien dat de Chinese reus nu pas echt tot leven komt. Lachen om China lijkt in elk geval niet echt handig, want voor we het weten worden we economisch onder de voet gelopen. En staan ze inderdaad op de eerste startrij in de MotoGP…
Ik ga de komende Kerstdagen in elk geval veel terugdenken aan mijn unieke China-reis. En ga daarnaast de heerlijke dikke MotoPlus 24 uitgebreid lezen. Daar is ook even tijd voor, want de eerstvolgende MotoPlus – nummer 1 van 2018 – verschijnt op 12 januari. Dus vanaf deze plek wens ik iedereen namens het hele team achter MotoPlus prettige kerstdagen en alvast een geweldig goed nieuwjaar!
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus