Warmdraaien 21 – 2017
Vorige week woensdagavond was ik uitgenodigd voor een bijzondere KTM-persconferentie in de vermaarde Hangar-7 in Salzburg, het privé-museum van Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz waar hij zijn bijzonder verzameling vliegtuigen en Formule 1-wagens heeft staan. KTM’s CEO Stefan Pierer, zeg maar de Oostenrijkse kruising tussen John de Mol en Wim van der Leegte, gaf op die bijzondere plek een kijkje in de toekomst van KTM, en dan in het bijzonder de rol van elektrische motoren daarin. En de charismatische Pierer was lekker op dreef. Hij verdiende zijn geld in het verleden vooral met het opkopen van failliete bedrijven en onroerend goed, om beiden in korte tijd wat op te poetsen en dan weer met veel winst te verkopen. Dat laatste leek ooit ook het lot van KTM, toen ze in 1991 failliet gingen en het bedrijf in onderdelen werd verkocht. Op aandringen van de toenmalige Oostenrijkse motorcross-wereldkampioen Heinz Kinigadner nam Stefan Pierer de troosteloze motortak over en iedereen dacht dat hij het enkele jaren later weer zou doorverkopen. Maar samen met zijn goede vriend en designer Gerald Kiska – de man die de zo herkenbare oranje kleur voor KTM bedacht – werd Pierer verliefd op KTM én op de motorbranche. Hij voelde zich er blijkbaar als een vis in het water; de samenwerking achter de schermen met het Indiase Bajaj en het voorzitterschap van de ACEM, de Europese vereniging van motorproducenten geven hem natuurlijk veel aanzien, naast het enorme succesverhaal van KTM zelf, dat ruim 25 jaar na het faillissement al honderden wereldtitels in de wacht sleepte en als relatief klein fabriekje nu zelfs in de MotoGP binnen één seizoen op de deur klopt van de top-10. Daarnaast wedijveren ze met BMW om de grootste productiecijfers binnen Europa. Volgens Pierer eindigen ze in 2017 op 230.000 nieuwe KTM’s en Husqvarna’s, een record!
Van overleven en opbouwen begint KTM nu dus vooral naar de toekomst te kijken. En om nog verder te groeien heeft Pierer zijn blik op de e-bikes laten vallen. Daarmee denkt hij een additionele markt aan te boren en de productiecijfers richting de 400.000 te kunnen tillen. Die elektro-motoren komen niet in plaats van, maar naast (of beter: onder) de huidige benzinemotoren. Pierer: “Ik geloof niet dat elektro de komende 20 à 30 jaar benzinemotoren gaat verdringen. Voor echte motorfietsen met zeg meer dan 20 kW is elektro in onze ogen absoluut geen alternatief. Die worden veel te zwaar en hebben nog steeds veel te weinig range. Maar onder de 20 kW zal elektro wel voor een ommekeer gaan zorgen in het mobiliteitsvraagstuk, met name in de drukke steden. De grens tussen fietsen en motorfietsen gaat daarbij vervagen, ik zie een handige elektro-commuterbike voor me met 10 kW en 200 km range. Of stoere elektrische mountainbikes. Of Speed-Pedelecs. Nu weet de politiek nog niet wat ze met al die nieuwe e-voertuigen aan moet, maar politici zijn dom en lopen altijd achter de feiten aan. KTM wil in de toekomst in dit groeisegment een grote rol spelen. Dat doen we nu al met onze elektrische Freeride, waarvan ik hier vandaag meteen de tweede generatie mag presenteren. Ruim 3.000 hebben we er sinds 2014 van verkocht en daarmee zijn we de grootste e-motor producent ter wereld. We hebben er veel subsidie van de Oostenrijkse staat voor gekregen en er daarnaast 20 miljoen zelf in geïnvesteerd en zo erg veel ervaring opgedaan. Onder meer via de tientallen Freeride-parcs wereldwijd (zoals in Nederland in Wanroij en in Amsterdam, red.). Er was op dit gebied niets te koop en wij hebben alles zelf uit moeten vinden, maar die ervaring gaat ons nu van pas komen! De tweede generatie Freeride is al een veel betere machine geworden met 50% meer accucapaciteit, dus goed voor anderhalf uur speelplezier. Je kunt deze Freeride E zien als het topmodel van een geheel nieuwe elektrische lijn van KTM, met elektrische mountainbikes, speed-pedelecs, lichte commuters en elektrische jeugdcross-motoren. Wij pakken de handschoen op, maar wel met de bedoeling er een serieus businessmodel van te maken. Dus Tesla is zeker geen voorbeeld voor ons, want hoe meer auto’s die verkopen, hoe meer geld het hen kost. Dat lijkt ons niet de juiste manier!”
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus