Nieuws

Warmdraaien 13 – 2015

Deze MotoPlus verschijnt aan de vooravond van de Dutch TT in Assen, nog altijd een evenement waar de motorwereld trots op mag zijn. Het Nederlandse publiek moet dit jaar wel genoegen nemen met een uiterst bescheiden vaderlandse deelname: alleen Jasper Iwema – momenteel actief in het EK Moto2 – heeft via een wildcard een start in de Moto2 gekregen. De Nederlandse inbreng is daarmee op de baan bijzonder karig, terwijl er achter de schermen toch best veel Nederlanders in het GP-circus actief zijn. Wilco Zeelenberg is bijvoorbeeld de steun en toeverlaat van MotoGP-topper Jorge Lorenzo, Torleif Hartelman begeleidt Sam Lowes in de Moto2 en Jarno Jansen en Hans Spaan zijn belangrijke mannen achter de Belgische Moto3-rijder Livio Loi. Maar toch telt dat niet: in Assen wil je op de tribune of op het talud kunnen juichen voor een Nederlandse prestatie op de baan.

Veel TT-bezoekers zullen met weemoed terugdenken aan de gouden jaren van bijvoorbeeld Jan de Vries, Wil Hartog, Egbert Streuer en ‘Jumping Jack’ Middelburg. Die laatste won precies 35 jaar geleden de TT. Vanwege een nauwelijks hersteld gebroken been kon hij zijn motor amper aanduwen bij de start (er werd toen nog begonnen met een duwstart), maar zijn weergaloze inhaalrace op de halfnatte baan resulteerde in een voorsprong van meer dan 20 seconden op Kenny Roberts en Randy Mamola. De gedroomde TT-winst was een feit voor ‘privateer’ Middelburg, iets wat in de huidige racerij ondenkbaar is. Op pagina 76 blikken we terug op die historische race.

Over één ding hoeven de TT-coureurs zich geen zorgen te maken en dat is de grip op het ‘circuit van Drenthe’. Natuurlijk: een leger banden- en veringsspecialisten staan de rijders bij, maar ook het asfalt is van topkwaliteit. Daar kunnen wij als gewone straatrijders alleen maar van dromen; het Alkmaarse Kooimeerplein is daarvan het bewijs, waarbij wegbeheerder Rijkswaterstaat zich ook nog van een bedenkelijke kant zien. Sinds de reconstructie van dit verkeersplein zijn er in één jaar tijd namelijk meer dan 60 motorrijders ten val gekomen; ruim 45 van hen op dezelfde plaats in de zuidoost-boog vanaf de A9 vanuit Haarlem naar de N9 richting Den Helder. Gelukkig bleef het letsel van de motorrijders in de meeste gevallen beperkt, maar door de lakse houding van Rijkswaterstaat hebben KNMV en MAG nu de handen ineen geslagen en flink wat publiciteit gegenereerd. Dat heeft onder meer geleid tot aandacht op Radio 1 en in De Telegraaf, plus Kamervragen van Farshad Bashir (SP).

Voor motorrijders blijkt er een aantal ongunstige factoren samen te komen op dat Kooimeerplein, zoals een wisselende verkanting precies op de plek waar je instuurt, veel detectielussen en reparatievlakken (die motorrijders proberen te mijden vanwege de vermeende gladheid), onduidelijke bewegwijzering en een onopvallende knik in de linkerrijstrook. Een nota bene door RWS ingehuurd adviesbureau concludeerde dat het plein moet worden aangepast, maar omdat de stroefheid en de onderhoudstoestand van het wegdek volgens RWS wel voldoet aan de norm, is dat advies terzijde gelegd en wordt er voorlopig geen verdere actie ondernomen. Er zijn nu alleen waarschuwingsborden ‘slipgevaar bij regen’ geplaatst bij het verkeersplein. Die borden worden voor mijn gevoel momenteel echter te pas en te onpas in de bermen geplant op punten waar het wegdek niet top is, zodat men zich er bij een eventuele schuiver altijd achter kan verschuilen. RWS gaat daarmee voorbij aan het feit dat ook wij als motorrijdende weggebruikers (als tegenprestatie voor alle opgehoeste belasting-miljoenen) toch op zijn minst een deugdelijk wegennet en fatsoenlijke oplossingen voor probleemgevallen als het Kooimeerplein mogen verwachten!

Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws