Warmdraaien 12 – 2016
Het zal voor de TT-gangers even wennen zijn, want de 86e Dutch TT wordt op zondag verreden, waar de voorgaande 85 edities altijd op de zaterdag waren. Die Asser zaterdag dat was pure traditie; drie jaar geleden riep TT-voorzitter Arjan Bos nog dat ‘de heilige zaterdag voorlopig niet wordt ingeruild voor de zondag’. Het kan dus verkeren, want 26 juni 2016 vindt de TT voor het eerst op zondag plaats.
Enkele dagen nadat Bos deze uitspraak in 2013 deed, werd het lopende contract tussen de TT-organisatie en Dorna opengebroken en met vijf extra jaren verlengd. De GP in Assen is dus contractueel gewaarborgd tot 2021. Dorna-CEO Ezpeleta zei toen: “Assen is het evenement dat het langst op de GP-kalender staat en dat heeft een reden. De snelheid en de vloeiende vorm van het circuit maken het ideaal voor alle klassen. Ook het grote aantal toeschouwers speelt een grote rol bij deze contractverlenging. Het contract gold al tot en met 2016, maar we vonden het nu al tijd om de relatie met de ‘Cathedral of Speed’ stevig te verankeren tot 2021.”
Vooral vanwege de televisiebelangen worden de zeventien andere GP’s op zondag gereden. Dat is immers de dag dat de meeste mensen vrij zijn en tijd hebben om voor de tv te gaan zitten. De keuze van de TT voor de zaterdag als wedstrijddag komt oorspronkelijk voort uit religieuze overwegingen: in de beginjaren – tot 1955 – reden de coureurs over een ruim 28 kilometer lang traject tussen Rolde, Borger, Schoonloo en Grolloo. En dat zou op zondag natuurlijk problemen geven met de destijds heilige zondagsrust en de kerkgangers in deze dorpen. Met de races op het permanente circuit is dat anno 2016 geen steekhoudend argument meer, dus uiteindelijk zullen die tv-kijkers en in hun kielzog de sponsors de doorslag hebben gegeven voor de Asser traditiebreuk.
Voor veel vaste bezoekers zal het zeker even wennen zijn. Het vaste patroon van woensdag naar Assen, je tent opzetten bij Oostra of Jan & Bertha, donderdag en vrijdag trainingen kijken, vrijdagavond de nacht van Assen, zaterdag de races, zaterdagavond op de camping uitbrakken en op zondag in alle rust alles opruimen en aftaaien; dat vaste patroon is opeens verdwenen. Nu zullen de meesten op zondagavond zo snel mogelijk naar huis willen, omdat ze maandagochtend weer aan het werk moeten.
De keerzijde is echter dat veel mensen nu ook voor de kwalificaties op zaterdag geen vrije dag meer hoeven te nemen. Verwacht wordt dat die dus beter bezocht gaan worden. En ook de bezoekersaantallen op zondag worden hoger ingeschat. Verder krijgen we in plaats van één nu waarschijnlijk ook twee TT-nachten in het centrum van Assen: de traditionele vrijdagavond plus de nieuwe zaterdagavond. De lokale horeca zal er blij mee zijn. Door deze argumenten geef ik de switch graag het voordeel van de twijfel.
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat de TT-commissie een keuze had, ondanks Bos’ uitspraken van drie jaar geleden. Want de TT werd wereldwijd, vergeleken met een willekeurige zondag-race, met enige tientallen procenten minder bekeken op tv en dat soort negatieve geluiden wil je niet aan je naam hebben kleven. De MotoGP is steeds meer een mondiale tv-sport geworden en in die vaste tv-programmering was Assen toch een buitenbeentje.
Bovendien schijnt de TT-commissie jaarlijks ‘slechts’ 3,6 miljoen euro te betalen aan Dorna om de TT te mogen organiseren, terwijl relatief nieuwe landen en organisaties vaak het dubbele of drievoudige aan Dorna afdragen. En de TT-historie en het TT-publiek is heel belangrijk, maar geld is net water: dat zoekt ook de makkelijkste weg. Ik heb het idee dat Assen met de switch naar zondag voor de toekomst in elk geval één belangrijk tegenargument de kop in heeft gedrukt, zodat we de creme-de-la-creme in de wegracerij voorlopig dus nog heerlijk – en betaalbaar – aan het werk kunnen zien in Drenthe.
Eric Bulsink, hoofdredacteur MotoPlus