Variabel inlaattraject voor 2024 Kawasaki ZX-10RR
De 2024-ZX-10RR van Kawasaki krijgt het Vai-systeem. Vai staat voor Variable Air Intake en is alleen bij circuitgebruik actief.
In september 2022 presenteerde Kawasaki het 2023-model van haar beide topsporters. Technisch wijzigde er niets aan de ZX-10R en de RR-homologatiemachine voor het WK Superbike. Tenminste, voor de normale straatrijder. Eerder deze maand bracht Kawasaki echter informatie naar buiten dat de dubbel-R komend jaar een nieuw inlaatblok met variabele kelklengte krijgt.
Dit nieuwe Vai-systeem zit af-fabriek uitsluitend op de dubbel-R-modellen en wordt bij hoge toerentallen en gassnelheden gelift, waardoor meer lucht sneller kan worden aangezogen, zoals bij kortere kelken. Omgekeerd gaat het systeem omlaag, waardoor de kelken effectief langer worden en dus ook het aanzuigwegen voor lucht, wat het koppel onder de streep ten goede komt. De techniek op zich is niet nieuw en komt sinds 2004 in productiemotoren voor. Het bijzondere aan het Kawasaki-systeem is dat het is ingebouwd in een straatmodel, maar niet actief is.
‘Vai’ kan in de 2024-ZX-10RR alleen worden gebruikt in combinatie met de optionele racekit met race-ECU, kabelboom en een extra controle-unit voor de de Vai zelf. En die zijn zeldzaam en worden uitsluitend aan raceteams geleverd. Wanneer het 2024-model van de dubbel-R op de markt komt, is nog niet bekend.
De reden dat Kawasaki dit 2024-model al begin 2023 ‘presenteert’ is dat Kawasaki de techniek meteen gehomologeerd heeft, in een productiemodel gemonteerd heeft en Vai dus in het WK Superbike kan gebruiken.