Unikat bouwt radicale versie Yamaha T-Max
Als het op custom-bikes aankomt is het zeker de moeite waard om oostwaarts te kijken. Met het vergrootglas helemaal naar Azië, of wat dichter bij huis richting Polen. Daar staat namelijk bij Unikat Motorworks een tot TMaxxx (jawel, driemaal X) omgebouwde en -doopte Yamaha T-Max-motorscooter.
Het idee achter deze transformatie? Zoveel mogelijk aluminium laten zien, aldus bouwer Grzegorz ‘Greg’ Korczak, die wel een kleine introductie behoeft. Eigenlijk is hij namelijk regisseur en special effects specialist, met zelfs een Oscar-nominatie op zijn naam. Daarnaast is de Poolse alleskunner blijkbaar ook heel goed met de handjes, getuige dit bijzondere project.
Als eerste verloste Korczak de originele T-Max van al het overtollige plastic. Daarmee kwam het aluminium frame en de aandrijving bloot te liggen, maar ook de tank die onder de originele buddy schuil ging. Om de tank ontwierp Korczak daarom een soort kooi van buizen, dat tevens als subframe dienst doet. Daaroverheen zit nu de nieuwe, bruinlederen buddy, die helemaal doorloopt tot net onder het balhoofd. Stuur en schakelaars zijn onveranderd, het originele dashboard van de 2009-Tmax is vervangen door een Motogadget klokje. Aan de voorzijde is de Japanse motorscooter nu voorzien van een led-koplamp, met daarboven het ruitje van een BMW C400.
Daarmee zijn we er nog niet, want de 499cc-twin ademt nu in door een Malossi luchtfilter en mag daarnaast vrij uitademen door een open uitlaat. Met 43 pk trek je er niet de klinkers mee uit de straat, maar omdat de Tmaxxx dertig kilo lichter is dan de standaardmachine, kom je waarschijnlijk toch behoorlijk rap van de plaats! Of de TMaxxx te koop is blijft een raadsel, al zegt de 1/1 in het Unikat-logo waarschijnlijk al genoeg. Meer info: www.1of1.pl