Ultieme Supersport van MV Agusta
MV Agusta omschrijft de F3 Competizione met 1001 gelikte marketingtermen, maar eigenlijk wil de Italiaanse fabrikant het Supersport-segment gewoon een flinke trap onder zijn hol verkopen met de ultieme F3.
De basis voor de F3 Competizione is niet misselijk; het is de F3 RR. Zoals verwacht bij een topmachine maakt vooral het rijwielgedeelte het verschil. De Competizione beschikt over Ø 43 millimeter Öhlins NIX30 upside-down vork met TiN-coating. Achter zit een eveneens volledig instelbare Öhlins TTX36. Het tegenwoordig Italiaanse Öhlins verzorgt ook de 19-voudig instelbare stuurdemper. Alle Öhlins-spullen bij elkaar leveren een gewichtsverlies van een kilo op ten opzichte van RR-vering.
MV Agusta maakt serieus werk van gewichtsbesparing. De carbon wielen snoepen drie kilo aan gewicht af en de lithium-ion accu scheelt eveneens drie kilo. Met de nodige carbon en titanium kapjes en deksels weegt het Euro5+ blok ook drie kilo minder. Alles bij elkaar opgeteld is de F3 Competizione veertien kilo lichter dan de RR. De driecilinder is goed voor 160 pk bij 13.500 tpm. Daarbij is een kleine kanttekening op zijn plaats: het bereikt die maximale waarde alleen met het volledige titanium Akraprovic uitlaatsysteem. Mooi spul, maar niet goedgekeurd voor straatgebruik. Met een standaard pijp daalt het vermogen met dertien pk.
Om al dat vermogen af te stoppen monteert MV Agusta Brembo Stylema monoblocs en dubbele Ø 320 mm remschijven. Om het voorwiel op de grond te houden genereert het kuipwerk acht kilo neerwaartse kracht bij 240 km/uur. Vanzelfsprekend beschikt de F3 Competizione over een keur aan elektronica. Het gaat van achtvoudig instelbars tractie controle, bochten-ABS met sport en race-instelling, launch control. Dankzij die laatste – gecombineerd met front lift control – accelereert de F3 binnen drie seconden van nul naar honderd km/uur. MV Agusta bouwt in Varese slechts driehonderd exemplaren van deze F3 Competizione.