Nieuws

Eicma 2014: Yamaha

De naam is hetzelfde gebleven, maar verder is alles nieuw aan de nieuwste generatie van de Yamaha YZF-R1. De R1 wordt aangedreven door een 200 pk sterke 998cc viercilinder met crossplane krukas en de rijklaar slechts 199 kilo wegende machine zit vol MotoGP-elektronica. Middels de innovatieve Inertial Measurement Unit (IMU) krijg je in het zadel volgens Yamaha 3D-controllability over tractiecontrole, slidecontrole, voorwielliftcontrole, launch-controle, de quickshifter, ABS en nog veel meer. Het blok hangt in een nieuw Deltabox aluminium frame en ook het magnesium subframe en de aluminium swingarm zijn geheel nieuw. Meer lekkers? Wat dacht je van magnesium wielen, gecombineerde remmen, volledige LED-verlichting en in de spiegels geïntegreerde knipperlichten? Het geheel is verpakt in een volledig nieuwe jas met een laag gepositioneerde enkele uitlaatdemper. De gelijkenissen met de M1 MotoGP-machines van Valentino Rossi en Jorge Lorenzo zijn in ieder geval treffend. Iemand nog peultjes?
Nou, een beetje dan, want als klap op de vuurpijl lanceert Yamaha ook nog een speciale uitvoering van de R1, de R1M. Deze in gelimiteerde oplage geproduceerde machine is een pure circuitfiets met lichtgewicht carbon kuipdelen, communicatie-unit met GPS en elektronisch verstelbare vering, Electronic Racing Suspension (ERS). Wat gaat dat kosten allemaal? Reken op een prijs net onder de 20.000 euro voor de ‘standaard’ R1 en op een prijs boven de 20.000 voor de M-versie.

Dat het Yamaha het driecilinder-platform gaat uitbreiden, lag bij de presentatie van de MT-09 voor de hand. Met de op de EICMA gepresenteerde MT-09 Tracer is de eerste uitbreiding een feit. Een ‘action tourer’ in het vocabulaire van Yamaha, die het vooral machines als Suzuki’s V-Strom 1000, de Kawasaki Versys 1000 en de Triumph Tiger 1050 Sport lastig moet gaan maken. En daar heeft deze rijklaar 210 kilo wegende, sportief gelijnde machine van alles voor in huis. Naast de potente driepitter zijn dat onder andere verschillende mappings, ride-by-wire, tractiecontrole, een verstelbare ruit, zadel en stuur, ABS, instelbare vering en LED-verlichting.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste test Yamaha MT-09 Y-AMT

5 oktober, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Noppennieuws 5 in de winkel!

Noppennieuws 5 in de winkel!

4 oktober, 2024

Op vrijdag 4 oktober is Noppennieuws 5 verschenen en daarin onder meer een test van de nieuwe Beta X-Pro ...
Dikke 450 crosser van Triumph

Dikke 450 crosser van Triumph

4 oktober, 2024

Nadat Triumph eind 2023 haar opwachting maakte in het motocrosssegment met de TF250-X, breidt het nu die lijn uit ...

Overig nieuws