Triumphs nieuwe toer Tiger
Triumph heeft een langdurige relatie met driecilinder crossovers en de Tiger Sport 800 voegt daaraan een nieuw hoofdstuk toe. In vergelijking met de afzwaaiende 850 is de nieuwkomer goedkoper terwijl hij toch meer vermogen en koppel produceert.
Optisch oogt de 800 als twee druppels water op de Tiger Sport 660 en dat heeft een logische verklaring. De twee delen het stalen buizenframe en swingarm. De zithoogte bedraagt ook in beide gevallen een goed behapbare 835 millimeter. Van die 660 weten we dat de afmetingen riant genoeg zijn om een prima werkplek voor kilometervreters op te leveren. Een hele dag comfortabel in het zadel doorbrengen is geen probleem.
Het motorblok is gebaseerd op de 765cc-triple. De boring is met 78,0 millimeter gelijk, maar de slag van 55,7 millimeter is langer. De driecilinder levert een topvermogen van 84,6 kW (115 pk) bij 10.750 tpm en een maximum koppel van 84 Nm bij 8.500 tpm. Nog belangrijker voor een typische rijfiets als deze Triumph is dat 90% van het koppel beschikbaar is in het middengebied. Met een geclaimd gemiddeld verbruik van 1:21,3 en een tankinhoud van 18,6 liter sta je niet te vaak stil bij een benzinepomp.
Met de vermogenswaarden die het blok eruit perst en met zijn prijskaartje van € 13.695,- dient de Brit zich direct aan als beoogde concurrent van Yamaha’s Tracer 9 (119 pk bij 10.000 tpm en 93 Nm bij 7.000 tpm / € 13.899,-) en BMW’s F900XR (105 pk bij 8.500 tpm en 92 Nm bij 6.500 tpm / € 14.650,-). De Suzuki V-Strom 800 is met € 11.999,- lager geprijsd, maar met 84 pk bij 8.500 tpm en 78 Nm bij 6.800 tpm geldt dat ook voor het vermogen.
De elektronica verhoogt deels de veiligheid dankzij bochten-ABS, drie rijmodi en tractiecontrole en deels het comfort met een quickshifter en cruisecontrol. Het dashboard is een combinatie van LCD en TFT. De bluetooth connectiviteit maakt in combinatie met een mobiele telefoon turn-by-turn-navigatie mogelijk.
Deze Britse crossover heeft veerelementen die naadloos bij het (geasfalteerde) gebruik passen. Voor huist een Showa Ø 41 mm upside-down vork met instelbare in- en uitgaande demping en 150 millimeter veerweg. De Showa RSU monoshockdemper aan de achterzijde veert net zoveel in en heeft instelbare veervoorspanning en uitgaande demping. De Michelin Road 5 banden (v/a: 120/70 R17 / 180/55 R17) bevestigen nogmaals het straatgebruik
De motoren staan vanaf maart 2025 bij de dealers. Triumph levert vier verschillende kleuren: Sapphire Black, Graphite, Cosmic Yellow en Caspian Blue. Ofwel: zwart, grijs, geel en blauw. Voor de grijze betaalt een Nederlander € 13.695,- voor de andere kleuren komt daar honderd euro bij. De Belgische prijzen beginnen bij € 12.695,-. De Brit vraagt iedere 16.000 kilometer om onderhoud. Triumph heeft meer dan veertig accessoires in de aanbieding.
Kijk hier voor een dealer in de buurt.