Triumph vernieuwt Speed Twin 900
Triumph heeft haar Speed Twin 900 een flinke update gegeven voor 2025. Daarbij lag de nadruk op de vering en elektronica.
De goede verstaander ziet het waarschijnlijk meteen: de Speed Twin 900 heeft met ingang van modeljaar 2025 een Marzocchi upside-down-voorvork en een bijpassend sportief voorspatbord en vorkprotectoren. Achter zien we een nieuwe en lichtere aluminium swingarm voor de neo-klassieker en Marzocchi stereo-achterschokdempers met een piggyback-reservoir en een heel iets kortere veerweg. Ook oogt de achterzijde, mede door een smaller subframe en compacter spatbord sportiever dan voorheen. Ook het klassiek aandoende zadel is wat smaller, wat in wat meer bewegingsvrijheid en meer beenruimte moet resulteren.
Ook de nieuw vormgegeven benzinetank met opvallende zijpanelen draagt bij aan die sportieve uitstraling. En dat doen ook de kortere uitlaatdempers en de compacter uitgevoerde koplamp. Daarnaast zijn ook de wielen nieuw en grijpt de radiaal gemonteerde vierzuiger-remklauw voor nu in een iets grotere (320 mm) remschijf.
De 900cc Bonneville-twin in het frame bleef evenwel ongewijzigd en tekent bij het kruisje voor 65 pk bij 7.500 toeren en 80 Nm bij een lage 3.800 toeren. Bekend zijn ook de beide rijmodi ‘Road’ en ‘Rain’, maar de ABS en tractiecontrole werken in beide nu hellingshoekafhankelijk. Nieuw is ook het instrumentarium met een fors lcd-gedeelte en een kleiner, geïntegreerd TFT-scherm voor extra informatie. Het scherm is compatibel met de optionele bluetooth-module voor turn-by-turn-navigatie, muziek en telefoonopties.
De nieuwe Triumph Speed Twin staat vanaf februari 2025 bij de dealer in de kleuren Pure White, Phantom Black en Aluminium Silver en gaat in Nederland € 11.495,- kosten en in België € 9.995,-.