Modelnieuws 2019

Triumph presenteert Scrambler 1200 XC en XE

Triumph heeft haar nieuwe Scrambler gelanceerd. De nieuwe machine, officieel Scrambler 1200 genaamd, komt er in twee uitvoeringen: een standaard XC-versie en de meer offroad waardige XE.

Beide motoren kenmerken zich door opvallende, grotendeels klassiek aandoende details, hoge uitlaten met hitteschilden, grote ronde koplamp, spaakwielen (21 inch voor), vlak en laag zadel, carterbeschermer en stereo-schokdempers. Tegelijkertijd is het design ook omgeven met een zweempje modern in de vorm van onder meer de LED-koplamp en het luxueuze TFT scherm.

De inmiddels bekende, exact 1200 cc metende paralleltwin met 270° krukas vormt het kloppend hart van beide. Die is overigens speciaal op het inzetgebied van de gemiddelde scrambler-rijder afgestemd. Waar de 1200 bijvoorbeeld in de Speedmaster goed is voor 77 pk/106 newtonmeter koppel en in de Thruxton voor 97 pk/112 newtonmeter koppel, nestelt de Scrambler zich daar met respectievelijk 90 pk en 110 newtonmeter koppel precies tussen. Daarbij heb je trouwens de keuze uit niet minder dan vijf rijmodi, waar van er vier (Road, Rain, Sport en Off-Road) zowel een eigen blokkarakter, als passend regelniveau van het ABS en de tractiecontrole kennen. De vijfde, de zogenaamde Rider-modus, kun je geheel naar eigen smaak inrichten.

Elektronica

Het TFT dashboard is deels individueel programmeerbaar.

Het TFT dashboard is deels individueel programmeerbaar.

Qua elektronische snufjes heeft de 1200 daarnaast nog heel wat meer in de aanbieding, standaard aan boord zijn namelijk onder meer cruise-control, een USB-aansluiting, keyless start en een modern, deels individueel programmeerbaar TFT dashboard. Die is standaard behoorlijk uitgebreid; met de optionele Bluetooth-connectiviteitsmodule wordt de functionaliteit ervan echter nog veel groter. Zo biedt het dashboard in combinatie met de nieuwe Triumph-app de mogelijkheid tot turn-by-turn navigatie, waarbij je middels symbolen in het dashboard de juiste weg krijgt voorgeschoteld. Daarnaast biedt de module onder meer de mogelijkheid om je GoPro en/of smartphone via de schakelaars te bedienen.

De basis van het rijwielgedeelte wordt gevormd door een wiegframe van stalen buizen, aluminium swingarm, Ø 320 mm remschijven met Brembo M50 Monobloc remklauwen voor, volledig instelbare Öhlins schokdempers achter en een eveneens volledig instelbare USD-voorvork van Showa aan de voorzijde. De veerweg voor en achter bedraagt beide 200 mm. Van de XC althans. De luxer, meer op het terrein gerichte XE heeft namelijk met voor en achter 250 mm duidelijk langere veerwegen. En dat is niet het enige waarmee ‘ie zich van de basisversie onderscheidt, zo is de swingarm van de XE langer, de balhoofdhoek vlakker (63,1 vs 64,2°)en zowel wielbasis als naloop langer.

Ook op het gebied van standaarduitrusting legt de XE de lat duidelijk hoger. Aan boord is bijvoorbeeld een IMU (Inertial Measurements Unit), die onder meer het ABS en de tractiecontrole van input voorziet, beide hulpsystemen zijn dus bochtenafhankelijk. Verder heeft de XE onder meer ook nog een extra Off-Road Pro-rijmodus, handvatverwarming, luxe handkappen, goudkleurige vorkpoten en high-end design details als het driehoeks-logo op de tank en het zilverkleurige stuur in combinatie met de zwart geanodiseerde klemmen.

Mocht er de behoefte zijn aan een stukje personalisering, dan hebben de Engelsen meer dan tachtig originele accessoires paraat, variërend van een hoger voorspatbord en middenbok tot vervangingsdempers en koffersets. Een deel van die opties is trouwens ook samengevoegd in twee zogeheten inspiratiesets: het Escape-pakket benadrukt daarbij het toerkarakter, terwijl de Extreme-set juist het avontuurlijke karakter accentueert. En is dat nog niet voldoende, dan is er ook nog een complete Scrambler-kleding voor het baasje, zodat die zowel op als naast de motor in stijl gekleed gaat.

Beide Scrambler 1200’s zijn er in twee kleurstelling, de XC in zwart/matzwart en groen, de XE in wit/groen en blauw/zwart. De nieuwe Scrambler 1200 staat vanaf half december bij de dealer, prijzen zijn nog niet bekend.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws