Modelnieuws 2019

Triumph presenteert nieuwe Speed Twin 2019

Triumph heeft voor komend modeljaar de gloednieuwe 1.200 cc Speed Twin in het gamma opgenomen. Daarmee herintroduceert het merk naar eigen zeggen een icoon.

Nieuw is de Speed Twin immers niet, zo werd het origineel in 1938 voor het eerst in het verkeer losgelaten. Een motor die destijds hoge ogen gooide met zijn goede wegligging en uitstekende feedback.

Met de nieuwe Speed Twin, die binnen de Modern Classics-lineup van het Britste merk valt, wil Triumph dat gevoel nieuw leven in blazen. Daarom is er ook bij deze motor veel aandacht geweest voor de stuureigenschappen. Natuurlijk wel volgens de standaard van nu. Zo is de machine uitgerust met de kracht, het koppel en de techniek van de Thruxton R, maar dan met 10 kilo minder spek op de botten. Het rijcomfort heeft de Speed Twin overgenomen van de Bonneville T120, maar dan met nog meer aandacht voor de ergonomie van de bestuurder.

De bekende 1.200 cc achtklepper paralleltwin Bonneville-motor is voor de Speed Twin opnieuw onder handen genomen. Onder meer door gebruik te maken van een lichtere krukas en een hogere compressie is het vermogen ten opzichte van de T120 flink toegenomen. Moet laatstgenoemde het met 80 pk doen, de nieuwe Speed Twin perst er liefst 17 pk meer uit. Het maximale koppel is met een kleine 10 Nm toegenomen.

Uitademen doet de nieuwe machine van Triumph door twee geheel nieuwe omhoog gerichte uitlaten. Daarbij heeft de Britse motorbouwer er naar eigen zeggen zorg voor gedragen dat ze het voor een Britse Twin zo bekende geluid goed laten horen.

Op het gebied van elektronica is de Speed Twin voorzien van tractiecontrole, koppelingsbekrachtiging, startonderbreker en een ride-by-wire systeem met drie rijmodi (te weten: sport, road en regen). Rondom is de machine voorzien van LED-verlichting, terwijl in de twee grote analoge klokken kleine digitale schermpjes zijn geïntegreerd waar extra informatie op getoond kan worden.  Denk hierbij aan een versnellingsindicator, actieradius en tripmeter. Daarnaast heeft Triumph ook ruimte gevonden voor een USB-oplaadpunt. 

De nieuwe Speed Twin is leverbaar in het Silver Ice/Storm Grey, Korosi Red/Storm Grey en Jet Black. Daarnaast heeft Triumph meer dan 90 accessoires voor de motor ontwikkeld die verdere personalisatie mogelijk maken. Hoeveel de nieuwe machine gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt.

 

TRIUMPH 2019 SPEED TWIN
Motor Vloeistofgekoelde, achtkleps, SOHC, 270°-krukas, paralleltwin
Cilinderinhoud 1.200cc
Boring x slag 97.6 x 80 mm
Compressie 11.0 : 1
Maximaal vermogen 97 pk (71.5 kW) bij 6,750 tpm
Maximaal koppel 112 Nm bij 4,950 tpm
Drooggewicht 196 kg
Tankinhoud 14.5 L
Verbruik 4.8 l/100km (59 mpg)
CO2 Uitstoot 109.0 g/km

 

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws