Nieuws

Triumph introduceert goedkope Scrambler 1200

Triumph vernieuwt de Scrambler 1200XE, maar lanceert met de 1200X ook een totaal nieuwe variant. De laatste is zowel ergonomisch als financieel toegankelijker dan voorganger XC.

Met de komst van de X verdwijnt de XC van het strijdtoneel. De XE (met de E van Extreme) blijft wel ouderwets de meest offroadgerichte zware Scrambler van Triumph. Voor 2024 krijgt de XE vooraan nieuwe en iets agressievere Stylema remklauwen van Brembo. Achteraan mag een Nissin remklauw aan de bak.

Ook bij de vering wisselt Triumph van leverancier. Voor en achteraan vertrouwt het nu op Marzocchi, waar het voorheen vertrouwde op Showa (voor) en Öhlins (achter). De Marzocchi TM-vering is volledig instelbaar en heeft voor en achter een veerweg van 250 millimeter. Motorisch nam Triumph het in- en uitlaattraject onder de loep om het koppel bovenin te verhogen. Optisch blijft de XE heel erg zichzelf al monteert Triumph slankere richtingaanwijzers en een compacter achterlicht.

De Scrambler 1200X is dus compleet nieuw en is vooral bedoeld om de hoogpoter voor meer mensen toegankelijk te maken. Dat begint al bij de prijs. Met € 16.995,- ligt die aantrekkelijk veel lager dan de € 18.095,- van de XC. Laten we nieuwkomer X nog maar even verder vergelijken met de XC. Het eerste dat opvalt is de lagere zithoogte. Die gaat van 840 mm naar 820 mm en is met een lager zadel tot 795 mm te verlagen. Waar de vering op de extreme XE nog 250 mm bedraagt, doet de X het voor en achteraan met 170 mm.

Ook op de X komt de vering van Marzocchi, maar dit keer is alleen de veervoorspanning achteraan instelbaar. De remmen komen zowel voor als achter van Nissin. Op elektronisch vlak heeft de X een geoptimaliseerd bochten-ABS en – tractiecontrole. De X en XE delen het frame, maar de swingarm van de Extreme is 32 mm langer voor betere terreinkwaliteiten.

De twee Scramblers 1200 delen ook het blok. De staande tweecilinder is in beide gevallen goed voor 90 pk bij 7.000 tpm en 110 Nm bij 4.500 tpm. Het duo presteert dus gelijk aan de vorige generatie maar geeft het maximum koppel wel 250 toeren later af.

Beide Scramblers staan al in januari bij de dealers. De Scrambler 1200XE krijgt een prijskaartje van € 18.595,-. Lees hier wat we in 2019 van de Scrambler 1200 vonden. Kijk hier voor een dealer in de buurt.

Gerelateerd nieuws

Hoe repareer je een ABS-systeem?

Hoe repareer je een ABS-systeem?

12 januari, 2025

Het antiblokkeerremsysteem op motorfietsen is alweer 30 jaar oud! In een dergelijk tijdsbestek kan er dan ...
Everest Challenge

Everest Challenge

12 januari, 2025

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...
BSA B65 Scrambler op komst

BSA B65 Scrambler op komst

11 januari, 2025

De in 2021 gepresenteerde BSA Gold Star krijgt gezelschap van de nieuwe BSA B65 Scrambler. De nieuwkomer, die ...

Overig nieuws