Nieuws

Sportieve allroad van QJMotor op komst

QJMotor verrast met een nieuwe, sportieve en lichtgewicht allroad: de SRT 800RX.

SRT is de naam van de allroad-modellen van QJMotor, het eigen merk van de Chinese Qianjiang Group. Tot nu toe waren dat allemaal wat corpulente motorfietsen, maar daar komt met de op een motorbeurs in het Chinese Canton gepresenteerde SRT 800RX verandering in.

De nieuwe QJMotor SRT 800RX is naar verluidt meer dan 60 kilo lichter dan zijn rond de 260 kilo wegende familieleden uit de 800- en 900-serie. En da’s best sensationeel te noemen. Met een volle 20-liter benzinetank weegt hij volgens de fabrieksspecificaties 198 kilo. Die lichtgewichtconstructie komt bijvoorbeeld mooi tot uiting in de opengewerkte aluminium swingarm. Het brugframe en het reparatievriendelijke achterframe zijn van staal.

De nieuwe QJMotor SRT 800RX wordt aangedreven door een vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor met dubbele bovenliggende nokkenassen en 8 kleppen. Met 799 cc is deze goed voor 92,5 pk bij 9.000 tpm en 77 Nm bij 8.000 tpm. 

Als sportieve allroad rolt de QJMotor op avontuurlijk rubber in de maten 90/90-21 voor en 140/70-18 achter. De kruisspaakwielen maken het gebruik van tubeless banden mogelijk. De upside-down telescoopvork en de centrale achterschokdemper lijken van Marzocchi, maar over instelmogelijkheden is niets bekend. De lengte van de veerwegen is ook onbekend, maar kijkend naar de eerste foto’s van de SRT 800 RX is dat waarschijnlijk meer dan 200 millimeter. De zithoogte van 830 millimeter is echter niet extreem sportief. Een andere fabrieksspecificatie die al bekend is, is de wielbasis van 1.498 millimeter.

Brembo levert de remklauwen, en uiteraard is ABS standaard, net als tractiecontrole. De verlichting is volledig led en de ruit is met een draaiknop in hoogte verstelbaar. Ook een TFT-scherm met connectiviteit is standaard.

Het is nog niet bekend wanneer de nieuwe QJMotor SRT 800RX in de verkoop gaat en hoeveel hij gaat kosten, zelfs niet in China. Het voorjaar van 2025 is echter zeer waarschijnlijk – ook in Europa.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Frisse 2025 Honda CMX500 Rebel

Frisse 2025 Honda CMX500 Rebel

27 oktober, 2024

Veel was er niet voor nodig om de CMX500 Rebel helemaal bij de tijd te houden. Nieuwe kleuren en een beter zadel ...
‘Most insane Adventure Sports’

‘Most insane Adventure Sports’

26 oktober, 2024

KTM’s S-modellen zijn altijd de meest straatgebruik georiënteerde allroads geweest. De krankzinnig sterke 2025 1390 ...

Overig nieuws