Schakelen in 50 milliseconden met automatische KTM AMT-versnellingsbak
We maakten er al melding van, maar inmiddels heeft KTM officieel een automatische versnellingsbak (AMT) gepresenteerd. Schakelen geschiedt in slechts 50 milliseconden en in combinatie met een Bosch-radar opent dit volledig nieuwe mogelijkheden die zelfs verleidelijk dicht in de buurt komen van autonoom rijden.
De eigenlijk vinding van KTM, waarvoor een patentaanvraag is ingediend, is een schakelslot voor versnellingsbakken met een zogeheten ‘normaal open’-koppeling, ofwel een centrifugaalkoppeling. Het bekendste ontwerp voor motorfietsen is de Rekluse-koppeling, die MV Agusta in serieproductie gebruikt en die KTM zelf aanbiedt als accessoire voor haar enduro- en motorcrossmodellen. Bij parkeren met een ingeschakelde versnelling wordt het wegrollen van het achterwiel niet voorkomen middels de versnellingsbak door de compressie van het motorblok.
Daarentegen heeft KTM een elektronisch gestuurde transmissieblokkering uitgevonden, waardoor geen aparte parkeerrem in het remsysteem meegenomen hoefde te worden.
Het schakelpatroon van de versnellingsbak verschilt dan ook aanzienlijk van dat van een reguliere handgeschakelde versnellingsbakken. De AMT-bak van de Oostenrijkse fabrikant heeft het volgende patroon: P-N-1-2-3-4-5-6 in plaats van 1-N-2-3-4-5-6. Om een versnelling of neutraal in te schakelen, moet een van de twee remmen worden bediend.
KTM heeft de AMT voorzien van drie schakelmogelijkheden. In de automatische stand en afhankelijk van de rijmodus schakelt de bak zelf op en terug, afhankelijk van de rijsituatie. En bij stoppen ontkoppelt de centrifugaalkoppeling zelf het vermogen. Het is nog niet helemaal duidelijk of de neutraal daarna direct wordt ingeschakeld; dat zal tijdens een eerste test moeten blijken. Als je zelf wilt schakelen, zijn er twee opties. De ene is het klassieke met de linkervoet bediende schakelpedaal, de andere middels een druk op een knop op de linker stuurhelft.
Het is niet bekend of het met de voet bediende schakelpedaal enkel een elektronische
schakelimpuls geeft, zoals bij het ASA-systeem van BMW, of dat het pedaal nog steeds verbonden is met de schakelwals. Het eerste zou logisch zijn. Overigens: een schakelvoortgang duurt slechts 50 milliseconden, wat ongeveer de tijd is die nodig is om te schakelen met de Quickshifter+ van KTM.
In september presenteerde Bosch in totaal zes nieuwe functies voor radarondersteunde hulpsystemen in combinatie met de automatische transmissie van KTM. In één functie werkt de radar rechtstreeks samen met de automatische versnellingsbak: Adaptive Cruise Control, ook bekend als Stop-and-Go (ACC S&G). Het automatische systeem breidt het snelheidsbereik waarin de motor afremt uit tot 0 km/uur. Voorheen remde de cruise control slechts af tot 20 km/uur.
Omgekeerd kan de automatisch schakelende KTM met dit uitgebreide radarsysteem met een druk op de knop of door het gas kort open te draaien ook zelfstandig optrekken in druk verkeer. Radar, Rekluse en het automatische systeem doen de rest. In het kader van autonoom rijden zou een automatische KTM met de Bosch-radar zich in de ondersteunde modus op niveau 2 bevinden.
De nieuwe AMT-versnellingsbak van KTM wordt voor komend modeljaar verwacht in de KTM 1390 Super Adventure S en later voor 1390 Super Duke GT en Super Duke R.