Rij-impressie 3 klassieke zescilinders
Soms heb je van die dagen dat je jezelf even in de arm moet knijpen om te kijken of je niet droomt. Bijvoorbeeld wanneer je op pad gaat met niet één of twee iconen uit de motorgeschiedenis, maar zelfs drie. Want zo mag je het zescilindertrio Benelli 750 Sei, Honda CBW en Kawasaki Z1300 best noemen!
Het zijn immers de drie eerste in serie geproduceerde zescilinder-motorfietsen ooit, met fascinerende constructies en stuk voor stuk een bijzondere historie. Een imposant charme- en techniekoffensief uit Italië en Japan ook, dat in de jaren zeventig de motorwereld versteld deed staan. Benelli nam daarin met de 750 Sei (zes) echt het voortouw, hij werd voorgesteld in 1972, maar ging pas in 1974 echt in productie. Waar een cilinderinhoud van 750 cc tegenwoordig meestal over slechts twee cilinders wordt verdeeld, zette Benelli zes kleine 125 cc cilinders naast elkaar.
Honda volgde in 1978 met de CBX, de 1.047cc-zescilinder was instant hét kanon van dat moment. Liefst 105 pk, wie kon zoveel vermogen in vredesnaam beheersen? Het leidde er in Duitsland zelfs toe dat fabrikanten en importeurs een vrijwillige 100pk-limiet instelden. Maar het kan natuurlijk altijd nog groter en nog sterker, zo bewees Kawasaki in 1979 met de Z1300. De vloeistofgekoelde zescilinder met cardanaandrijving was goed voor een bizarre 120 pk, maar daarentegen woog de Japanse kolos ook een flinke 322 kilo.
Of het nou de Italiaanse stijl met elegantie en extravagantie van de Benelli is, het met technologie volgestopte kleerkast-blok van de Honda of de Rolls-Royce op twee wielen die de Kawa is: zowel qua techniek als qua uiterlijk weten deze drie zescilinders uit de jaren 70 nog steeds te fascineren. Zo blijkt uit onze vlucht naar het verleden met dit heerlijke trio in MotoPlus 5/2021, die vanaf 5 maart in de winkel ligt!