Nieuws

Radicale Royal Enfield race-naked custom

Een Royal Enfield een brave neo-klassieker? Niet bij het Zuid-Koreaanse Crazy Garage, dat op basis van een Continental 650 GT deze brute race-naked bouwde, geïnspireerd op de AMA Superbike uit de jaren ‘80.

De 648cc metende en 47 pk sterke paralleltwin van de Continental is voor wat extra pit wat opgepept. Crazy Garage heeft zuigers met een hogere compressie toegepast en daarnaast en scherpere nokkenassen van S&S. Dit zorgt er samen met het dubbelloops uitlaatsysteem in GP-stijl, een vervangend luchtfilter en een powercommander voor dat de tweecilinder nét iets meer spierballen heeft.

Kort door de bocht is deze custom-bike een klassieker, die is aangekleed met verschillende racecomponenten. Zo komen zowel de upside-down-voorvork als de mono-achterschokdemper van de Zweedse veringspecialist Öhlins, de (ABS-loze) remmerij van het Italiaanse Brembo en het 17 inch aluminium voor- en achterwiel van het eveneens Italiaanse Marchesini. Maar naast het toevoegen van de race-onderdelen werden er ook andere aanpassingen gedaan. Zo is de benzinetank verkleind (van 12,5 naar 9 liter) en verplaatst naar het zelfgemaakte subframe.

De eigenlijke ‘tank’ is dus een dummy van plaatstaal. De kroonplaten zijn afkomstig van een Ducati en de enkelzijdige swingarm werd overgenomen van een Honda VFR400R. Ook zijn race clip-ons gebruikt om de machine nog meer superbike-DNA te geven. De cockpit van de Royal Enfield is heel minimalistisch gehouden. Het is voorzien van een analoge toerenteller, een klein lcd-display en twee led-lampjes. Aan de voorzijde bevindt zich een nummerplaat met ingebouwde koplamp en daaronder verstopt zit de oliekoeler.

We zullen je maar meteen uit je droom halen, want dit pareltje is niet helaas te koop. De custom-bouwer is namelijk van plan om met deze machine deel te nemen aan de door hemzelf georganiseerde Retro Racer Trophy op het Korea International Circuit. Hij hoopt met deze Continental een goed resultaat te behalen, wij zijn benieuwd!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste indruk: Honda Forza 750

Eerste indruk: Honda Forza 750

4 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV ook kreeg. Vooral tegen niemand vertellen, maar ...

Overig nieuws