Preview eerste test: Ducati Multistrada V4 S
De Ducati Multistrada slaat nieuwe wegen in. Zonder desmodromische kleppen en zonder eenarmige swingarm, maar met twee extra cilinders en zeer uitgebreide elektronica (met onder meer dodehoek-waarschuwing en adaptieve cruise control) wordt de machine nog nadrukkelijker als Granturismo gepresenteerd. In België konden we er vast een dagje mee rijden voor een eerste kennismaking.
De nieuwe V4 komt er in drie verschillende uitvoeringen: naast de standaard Multistrada V4 is er ook een V4S en een V4S Sport. Vergeleken met het standaardmodel hebben de S-versie’s onder meer grotere voorremmen, elektronische instelbare Skyhook-vering, uitgebreidere elektronica en een groter en luxer TFT-display. De gewone V4 heeft al een flink elektronicapakket aan boord met onder meer vier rijmodi, keyless-start, bochten-ABS, tractiecontrole en wheelie-controle. De S en de S Sport hebben daarnaast nog hillstart, bochtenverlichting, quickshifter, adaptieve cruisecontrol en dodehoekwaarschuwing. Voor die laatste twee opties is de nieuwe Ducati als een van de eerste productiemotoren aan voor- en achterzijde voorzien van radarsensoren.
Alle leverbare extra’s en accessoires heeft Ducati ondergebracht in vier pakketten: Travel, Travel & Radar, Performance en Full. Het eerste pakket omvat onder meer de mooie kofferset in kleur, het laatste pakket omvat eigenlijk alle mogelijke extra’s. De prijzen beginnen bij € 22.390,- (B: € 19.290,-) voor de Multistrada V4 en lopen tot € 30.040,- (B: € 26.190,-) voor de fully-loaded V4S Sport.
De techniek van de Multistrada V4 is bij alle drie modellen gelijk. Opvallend is dat de desmodromische klepbediening plaats heeft gemaakt voor klepbediening via twee bovenliggende, kettingaangedreven nokkenassen met kleine slepertjes en klepveren. Kleppen stellen hoeft pas na 60.000 kilometer en andere voordelen zijn een snellere en goedkopere productie en een smeuïge motorloop bij lage en middentoeren. De nieuwe Multistrada V4 ‘Granturismo’ topt bij 170 pk bij 10.500 tpm en heeft een maximum koppel van 125 Nm bij 8.750 toeren. Daarnaast is het blok, dat net als de Panigale V4 een achterover draaiende krukas heeft, op flink wat punten aangepakt voor ‘Granturismo’-gebruik, onder andere 50 cc meer longinhoud door een aangepaste boring en slag en meer draaiende massa voor een ander vliegwieleffect.
Voor het rijwielgedeelte werd ook met een schuin oog naar die Panigale gekeken: waar de V2 Multistrada nog een stalen vakwerkframe heeft, kreeg de nieuwe V4 een aluminium monocoque met aangeschroefd achterframe. Als echte crossover staat de Multistrada V4 op een 19 inch voorwiel en 17 inch achterwiel. Het standaardmodel krijgt gietwielen, de S-versies gespaakte tubeless-wielen. De veerwegen bedragen 170 mm voor en 180 mm achter; net als die wielen zijn ook dit meer crossover-waardes dan echte alroad-waardes om het terrein mee in te duiken. De vering is op het standaard model handmatig volledig instelbaar, op de S-versies gebeurd dat elektronisch middels het Skyhook-systeem. De Brembo-remmen op de basisversie hebben 320 mm schijven en radiale Monobloc-klauwen; op de S-versies zitten 330 mm schijven met Stylema-klauwen. Rijklaar zet de nieuwe Ducati in standaardversie 240 kilo op de weegschaal, de S-uitvoeringen wegen iets meer.
Hoe die kilo’s zich laten sturen en hoe de V4 in de Multistrada in de praktijk uit de verf komt, lees je in MotoPlus 24 , die op 11 december in de winkel ligt.