Supermoto-test Ducati Hypermotard 698 Mono – KTM 690 SMC R
De KTM 690 SMC R is met zijn koppelrijke LC4-blok heer en meester in het supermoto-segment. Brengt de komst van de Ducati Hypermotard 698 Mono daar verandering in? We zoeken het uit in het supermoto-jachtgebied!
Wie de afgelopen tien jaar op zoek was naar een supermoto voor op de openbare weg, had drie keuzes: neem ik hem in het oranje (KTM SMC R), in het wit (Husqvarna 701 Supermoto) of in het rood (GasGas SM 700, sinds 2022)? Het drietal van de Pierer Group was ongeëvenaard en vrijwel zonder concurrentie. Het was dan ook een kwestie van tijd voordat andere fabrikanten ook een hap uit de taart wilden. Dit jaar was het eindelijk zover: Ducati presenteerde de Hypermotard 698 Mono en wist alleen met de technische gegevens al indruk te maken. Op papier heeft de Italiaan namelijk 34 cc minder, maar wel 2,5 pk extra (77,5 ten opzichte van 75) dan de KTM. Maar wat betekent dat in de praktijk? Een rechtstreeks duel op secundaire wegen zal het uitwijzen.
De KTM 690 SMC R schiet een smalle, bochtige pas op en wordt op de voet gevolgd door de Ducati Hypermotard 698 Mono, wiens stemgeluid een halve toon hoger klinkt. De Hypermotard heeft namelijk hogere toerentallen nodig om de gang erin te houden. Op wegen als deze met krappe bochten en lage versnellingen schiet de Hypermotard in de juiste versnelling met venijn uit de bochten. Maar er is echter vanaf de eerste meters volle concentratie nodig om het op te nemen tegen de KTM.
Weet de Ducati zijn Oostenrijkse concurrent ook in te halen, of blijft het bij een achtervolging? In MotoPlus 14/2024 lees je natuurlijk de uitgebreide vergelijkingstest met het antwoord op die vraag!