Premium

Vergelijkingstest BMW R1300GS ASA – Honda Africa Twin DCT: linkerhand vrij!

Geautomatiseerde aandrijflijnen zijn bezig met een flinke opmars in de motorfietsindustrie. Steeds meer fabrikanten brengen zo’n systeem op de markt, waaronder ook BMW met haar Automated Shift Assistent (ASA). Is het nieuwe systeem opgewassen tegen het welbekende en populaire DCT van Honda?

De tekst gaat verder onder de advertentie

MTS V4 MY25 MotoPlus

Koppelen, schakelen, accelereren en remmen. Voor de één is het de kers op de taart van het sensoriële samenspel dat de motorrijden heet, voor de ander een noodzakelijk kwaad dat er nu eenmaal bij hoort bij rijden op twee wielen. En van die laatsten zijn er meer dan je zou denken. Het idee om tenminste een deel van deze dingen aan het voertuig over te laten, is niet nieuw en zeker ook niet vluchtig. Wat ons brengt bij Honda en zijn Dual Clutch Transmission, kortweg DCT. De transmissie met dubbele koppeling is nog steeds uniek in de motorwereld en sinds de lancering in 2009 continu doorontwikkeld. Twee hydraulisch bediende koppelingen werken perfect samen en zitten elk op een hoofdas met drie versnellingen, en dat maakt extreem soepel schakelen mogelijk, nagenoeg volledig zonder onderbrekingen in de aandrijving.

Het Beierse systeem is daarentegen veel minder complex. Hier bedienen twee elektromechanische stappenmotoren zowel de koppeling als de conventionele zesversnellingsbak. De bediening van de koppeling is altijd volledig automatisch, terwijl de laatste op verzoek zelf kan worden geactiveerd, net als bij Honda. Waar dat op de Honda echter met een stel schakelflippers gebeurt, biedt de BMW gewoon een vertrouwd schakelpedaal. Met een goede twee kilo extra in plaats van tien is het bovendien ook een heel stuk lichter dan DCT. Iets dat zich op papier in ieder geval al uitbetaalt op het gebied van rijdynamiek.

De tekst gaat verder onder de advertentie

EM1e

Benieuwd of dat in de praktijk ook zo is, en of het ASA-systeem van BMW überhaupt is opgewassen tegen Honda’s al lang en breed bewezen DCT? In MotoPlus 23/2024 gaan we met BMW’s R1300GS ASA en Honda’s Africa Twin DCT op pad om het uit te zoeken!

Gerelateerd nieuws

Winterhard van Furygan

Winterhard van Furygan

4 december, 2024

Slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding, zo luidt het gezegde. Met deze nieuwe Starker D30 Primaloft 37.5 ...
Insta360 X4 BMW Motorrad Edition

Insta360 X4 BMW Motorrad Edition

3 december, 2024

Speciaal en gelimiteerd, dat is deze BMW Motorrad Edition van de Insta X4 360-graden-camera. Deze handige camera ...

Overig nieuws