Premium

Roadtrip Everest Challenge: een (sportieve) uitdaging!

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde hemelbestormers. Van de beruchte Death Zone is voor ons weliswaar geen sprake, maar toch laat deze uitdaging ons regelmatig buiten adem achter.

Bij de Everest Challenge bedwingen wielrenners en hardlopers in één keer het aantal hoogtemeters dat de Mount Everest hoog is. In theorie lukt dat dus door 8.848 maal achter elkaar een één meter hoog bultje in je achtertuin op en af te rijden, in de praktijk kiezen deelnemers voor logischer hellingen. Het mag duidelijk zijn dat het biljartlaken-vlakke Nederland niet bijzonder geschikt is voor deze uitdaging, al zou het met 197 keer het Kopje van Bloemendaal, 260 keer de VAM-berg, 161 keer de Amerongse Berg of 46 keer de Zuid-Limburgse Camerig moeten lukken. Maar dat klinkt op voorhand al doodsaai en onmetelijk irritant voor de omwonenden, dus is het besluit al snel genomen: we gaan naar het buitenland.

Onze wieler-gekke zuiderburen zijn dol op hun hellingen en hebben van elke individuele heuvel het aantal hoogtemeters paraat. Reden te meer om naar België af te zakken. Al snel blijkt dat zo’n challenge zelfs gemotoriseerd geen kattenpis is. Je moet ruwweg zeven keer de Ronde van Vlaanderen of twee keer Luik-Bastenaken-Luik rijden om aan de juiste hoeveelheid hoogtemeters te komen. De eerste conclusie dient zich al op papier aan: het worden lange dagen in het zadel. Met de hem typerende precisie zet collega Twan nauwgezet een route in elkaar met een lengte van 561 kilometer en met 9.427 hoogtemeters (hierrr te downloaden trouwens). Omdat het wel een beetje leuk moet blijven passen we persoonlijk de spelregels aan. We spelen toch al vals omdat we het gemotoriseerd doen, wat maakt het dan uit als we onze uitdaging over twee dagen uitsmeren?

Er staat ons dus een leuke uitdaging te wachten, die we zoals gezegd aanvliegen met twee toepasselijke motoren. Benieuwd welke dat zijn en hoe de uitdaging verliep? Dat lees je natuurlijk in MotoPlus 24/2024!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws