Alles wat je moet weten over verlichting op je motor
Verlichting is een essentieel (veiligheids)onderdeel op de motor. Net als bij auto’s ontwikkelt de techniek zich steeds verder door en worden meer en meer nieuwe motoren bijvoorbeeld voorzien van bochtenverlichting. Maar hoe werkt die techniek, en wat is het verschil tussen standaardverlichting en aftermarket halogeenlampen?
Motorrijden is onmogelijk zonder zicht. We moeten snel kunnen zien waar de volgende bocht ligt. Daarom hebben endurance racers ook een hele batterij aan koplampen. Veel en helder licht vergemakkelijkt niet alleen de jacht op goede rondetijden in het donker, maar heeft ook meerwaarde in de dagelijkse praktijk. Niemand wil ‘s nachts ‘blind’ onderweg zijn, toch wordt het zicht van de gemiddelde motorrijder er niet beter op. En wel omdat de motorrijder statistisch gezien steeds ouder wordt, de gemiddelde leeftijd nadert de vijftig inmiddels. En daarmee neemt ook onze gezichtsscherpte af.
Aan de andere kant gaat het hier ook om een technisch aspect: hoe verhoudt een 40 jaar oude conventionele H4-koplamp zich tot een 15 jaar oude multi-reflector koplamp voorzien van H7-lampen? Wat zijn de voordelen van H4-lampen die in eerdere tests bijzonder goed zijn getest? En welk verschil maken lichtemitterende diodes (led’s), die vrij eenvoudig achteraf te monteren zijn middels plug-and-play? Hoe helder schijnen moderne led’s af fabriek? En brengt de nieuwste bochtverlichting echt de licht in de duisternis die het belooft? Kortom, tijd om eens wat dieper in de lichtmaterie te duiken.
Dat doen we in MotoPlus 22/2023 met een uitgebreide praktijktest én een producttest van H4- en H7-vervangingslampen!