Premium

Klassieke Simson brommers in een elektrisch jasje

Simson-brommers met een elektrische aandrijving? Second Ride doet het, en tovert de historische brommers om tot een 100% elektrische scooter met een topsnelheid van 60 kilometer per uur. Heiligschennis of een prachtig tweede leven?

Medeoprichter en industrieel ingenieur Sebastian Marten had als tiener al een Simson S51. Hij vindt dat de emotie rondom DDR-voertuigen in de toekomst bewaard moet blijven. “Miljoenen mensen associëren deze voertuigen met herinneringen aan hun jeugd. De basisstructuur van onze elektrische voertuigen blijft hetzelfde, alleen de aandrijving verandert en zelfs die is later terug te draaien.” Carlo Schmid, initiatiefnemer van het bedrijf, vult aan: “Bij Second Ride gebruiken we het hele historische voertuig. We vervangen alleen de tweetaktmotor door een elektromotor en voorzien de Simson van een batterij en vermogenselektronica. Deze productiemethode bespaart 80 procent CO2-uitstoot in vergelijking met het bouwen van een compleet nieuwe E-scooter.” Een mooie oplossing voor het klimaat, en daarnaast ook een optie voor de lange termijn. “In Parijs bijvoorbeeld zijn tweewielers die voor juni 2000 zijn geregistreerd niet meer toegestaan op doordeweekse dagen”, zegt Schmid. “We willen niemand de les lezen, maar een optie geven om klassieke voertuigen op de weg te houden”, legt Marten uit.

Hoe gaat dat ombouwen in zijn werk, en hoe rijdt zo’n elektrische Simson eigenlijk? Je leest er natuurlijk alles over in MotoPlus 03/2024!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws