Eerste test Husqvarna Vitpilen 801: Duke in stijl?
Na de nogal radicale 701 Vitpilen eencilinder volgt nu de 801 Vitpilen tweecilinder van Husqvarna, die een iets meer gematigdere weg lijkt te kiezen. Dat lijkt op papier een garantie op meer succes. Hoe dat in de praktijk uitpakt ontdekken we in Zuid-Frankrijk.
Svartpilen staat voor de scrambler-variant, Vitpilen voor de moderne interpretatie van een caféracer – het uitgangspunt qua rolverdeling bij de ‘Pilens’ is bij Husqvarna dus hetzelfde gebleven, ook al huist er in beide modellen nu een paralleltwin uit Mattighofen. De verschillen tussen de Svartpilen en Vitpilen zijn vooral van cosmetische aard, afgezien van de nieuwe koplamp, het lager geplaatste buisvormige stuur, een licht aan gepaste set-up van de vering en verschillende standaard banden. Zie het maar als twee stijlvarianten van één en dezelfde motorfiets, dan zit je er niet ver naast.
De voetsteunen en het zadel van de Vitpilen zitten waar ze op de 801 Svartpilen ook zitten. Met andere woorden: je zit er op als op een sportieve naked uit het middensegment. Het stuur is hier ook lekker breed, en is zeker niet veel lager geplaatst dan op de Svartpilen. Het ensemble zorgt voor een vrij voorwiel-georiënteerde zit, maar vergeleken met de op dat vlak vrij inspannende 701 Vitpilen is de zitpositie nu veel beter geschikt voor dagelijks gebruik. Wel staan de stuuruiteinden wat ver naar buiten gebogen. Het stuur een paar graden naar je toe draaien zou dat moeten oplossen.
Benieuwd hoe de nieuwe 801 het in de praktijk doet? In MotoPlus 22/2024 lees je de eerste test!