Eerste test Honda CMX1100T Rebel
Honda voert als vanouds de verkooplijsten weer aan en de Rebels spelen daarin een belangrijke rol. Geen wonder dat Honda het succes uitmelkt met een nieuwe toervariant van de 1100. Het resultaat is letterlijk en figuurlijk anders.
De Rebel is met zijn zijkoffers en kuip duidelijk meer toerwaardig dan de naakte variant, al moet je van verdomd goede huize komen om een complete kampeerset in de twee koffers met een gezamenlijke capaciteit van 35 liter te proppen. De kuip is niet al te groot waardoor de windbescherming niet overdreven veel is, maar van turbulentie is geen sprake. Je helm blijft bovendien gevrijwaard van een gek makende windstroom en dus krijgt de kuip uiteindelijk toch een voldoende.
De twee zijkoffers en kuip voegen vijftien kilo gewicht toe aan de gewone Rebel. Het rijklaar gewicht van de motor komt daarmee uit op 238 kilo. De DCT-transmissie voegt daar zoals altijd tien kilo extra aan toe. Desondanks is de Rebel 1100 zelfs met die (semi-)automatische versnellingsbak een aangenaam lichte verrassing in cruiserland. Een notoire zware Duitse jongen als de R18 weegt bijvoorbeeld zonder koffers en kuip al 345 kilo. Dat transformeert de grote Rebel plots in een bescheiden knaapje.
Hoe gedraagt dat bescheiden knaapje zich onderweg, en hoe zit het met het blok, dat we al kennen van bijvoorbeeld de Africa Twin, maar in de CMX1100T een ander karakter heeft? Je leest het allemaal in MotoPlus 10/2023. Elke twee weken helemaal up-to-date blijven met het laatste nieuws, de meest uitgebreide testen, onderhoudende reportages en sprekende reisverhalen? Kan, gewoon even hier klikken…