Eerste test Bimota Tesi H2
Een kunstwerk op twee wielen rond een beresterk blok met supercharger enerzijds, en de meest creatieve technische oplossingen anderzijds. Dat is de meest compacte omschrijving van de exotische Bimota Tesi H2. De Italiaan, die gebruik maakt van het supercharged blok van een Kawasaki H2, is goed voor 231 pk, 141 Nm en 219 kilo rijklaar. En wij mochten de Tesi aan het werk zetten op het circuit!
Net zo bijzonder als de Tesi H2 zelf is het tijdsbestek waarin hij werd ontwikkeld. In april 2019 werd namelijk begonnen met de ontwikkeling, op de EICMA in datzelfde jaar werd het prototype onthuld en krap een maand later, in december, volgde de officiële homologatie. Dat het zo snel kon is te danken aan het feit dat er gebruik kon worden gemaakt van de belangrijkste componenten van de Ninja H2 van Kawasaki – dat een aandeel van 49,9% heeft in het Italiaanse merk. Naast het blok werden onder meer het in- en uitlaatsysteem, kabelboom, verlichting, ECU en alle elektronische onderdelen gebruikt. Net als zijn voorgangers is ook de Tesi H2 wederom een technisch lekkernij van de bovenste plank. Bij een rondje om de motor kun je niet anders dan je verbazen over opvallende constructies, hoogwaardige materialen en de fraaie afwerking. Kortgezegd is de Tesi een op 250 stuks gelimiteerde, begerenswaardige motorfiets met een hoog investeringspotentieel. Al moet de sok onder het bed wel met een aanzienlijke €75.070,- zijn gevuld.
Maar dan rest nog één vraag: hoe rijdt de Tesi H2? Dat zochten we uit op het Autodromo di Modena in Italië. Je leest de uitgebreide test natuurlijk in MotoPlus 22/2022. Niets missen en liever elke twee weken een nieuwe editie op de mat? Geen zorgen, klik dan hier…