Premium

Concepttest naked bikes: is meer ook beter?

Superbike en secundaire weg? Dat was ooit, de hedendaagse sportieve motorrijder valt de bochten met opgeheven hoofd aan in het zadel van een naked bike, met ruime vermogensreserves, fijngevoelige elektronica en lichtvoetige rijwielgedeeltes. Maar wat gebeurt er wanneer we voldoende vervangen door veel? Wordt het dan een typisch gevalletje van overdaad schaadt?

Hoeveel motor heb je nu eigenlijk echt nodig? De echte klassieke vraag waarop iedereen een eigen antwoord heeft. Een vraag ook waar wij al vaker aandacht aan hebben besteed. En dat verveelt zelden, want hoewel de onderzoeksvraag hetzelfde blijft, veranderen de proefpersonen regelmatig. Net als de cijfers en daarmee samenhangend weer de onderzoeksresultaten. Het conflicterende gebied tussen vermogen en rijdynamiek blijft in wezen ook hetzelfde. Want hoe meer motor vermogen, hoe meer eisen dit stelt op het gebied van rijwielgedeelte, remmen, vering en elektronica.

Uiteraard leidt dit weer tot een toename van het gewicht, wat op zijn beurt weer de wendbaarheid onder druk zet. Het is een soort van vicieuze cirkel, waarvan de grenzen door de vooruitgang op verschillende vlakken in de loop der jaren, wel steeds verder worden opgerekt. Met onder meer als gevolg dat het vermogen van de gemiddelde naked bike de laatste jaren stevig is gegroeid. Tijd daarom om eens te kijken naar wat de verschillende fabrikanten vandaag de dag allemaal in de aanbieding hebben op het naked vlak. Met name qua high-end topmodellen versus de meer toegankelijke middenklasse variant.

En daarom gaan we op pad met de 990 Duke en 1390 Super Duke R van KTM, Kawasaki’s Z900SE en Z H2 SE en de MT-09 SP en MT-10 SP van Yamaha. Benieuwd naar onze bevindingen? Je leest de uitgebreide concepttest in MotoPlus 24/2024!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws