Nieuws

Pittige nieuw ‘scootertje’ van Italjet

Italjet laat weer eens van zich horen en zet vaart achter de volgende scootersensatie: de Dragster 700 Twin met een 68 pk sterke tweecilinder-lijnmotor en voetgeschakelde zesversnellingsbak. In eerste instantie komt ‘ie als Limited Factory Edition, maar de even snelle standaardversie volgt al in 2025.

Na de presentatie van de sensationele topmodelconcepten Italjet Dragster 500 GP op de EICMA 2022 en Italjet Dragster 559 Twin op de EICMA 2023, kondigde Massimo Tartarini, zoon van Italjet-oprichter Leopoldo Tartarini, in juli 2024 de definitieve versie aan: Italjet Dragster 700 Twin is de naam van de nieuwe hyperscooter – meer motorfiets dan scooter. Eerst komt de Limited Factory Edition op de markt en de standaardversie volgt in de lente, of uiterlijk in de zomer van 2025. Italjet heeft de eerste afbeeldingen, gegevens en technische details al vrijgegeven.

De Italjet Dragster 700 Twin wordt aangedreven – nomen est omen – door een tweecilinder lijnmotor met zo’n 700cc cilinderinhoud. De motor wordt geleverd door Benelli ofwel de Qianjiang Group uit China. Met vloeistofkoeling, injectie, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder levert de twin in de Dragster volgens Italjet 68 pk bij 8.500 tpm. Dit verschilt maar weinig van de 70 pk van de motorisch nauw verwante Benelli TRK 702. Naar verluidt komt er in de toekomst ook een 48 pk versie voor het A2-rijbewijs.

De Italjet Dragster 700 Twin heet naar verluidt een top van 190 km/uur. De Italjet heeft – uitzonderlijk voor een scooter – een voetgeschakelde zesversnellingsbak en net als bij een motorfiets zorgt een ketting voor de aandrijving van het achterwiel. Wederom zijn de wielmaten en banden typisch voor scooters, althans voor grote, zogenaamde maxiscooters: 120/70-15 voor, 160/60-15 achter. Gezien de voor een scooter hoge topsnelheid is het remsysteem daar op aangepast met twee 270mm-remschijven en Brembo-remklauwen voor. ABS is uiteraard standaard.  

De Limited Factory Edition van de Italjet Dragster 700 Twin is in ieder geval uitgerust met een hoog gemonteerd dubbel uitlaatsysteem van Akrapovic, een instelbare achterschokdemper en stuurdemper van Öhlins. Marzocchi levert de upside-down telescoopvork. De voor de Italjet Dragster kenmerkende fuseebesturing is weggelaten, naar verluidt ten gunste van de stabiliteit bij hoge snelheden. De rest van het chassis bestaat uit stalen vakwerkframe met aangeboute aluminium delen en een aluminium swingarm. Andere belangrijke gegevens die al bekend zijn over de Dragster 700 Twin zijn het gewicht van 190 kilo, de tankinhoud van 16 liter en een toegestaan totaalgewicht van 285 kilogram – wat resulteert in een vrij laag laadvermogen. De zithoogte van 815 millimeter lijkt relatief normaal.

Gerelateerd nieuws

BMW vernieuwt F900R en F900XR

BMW vernieuwt F900R en F900XR

21 november, 2024

BMW geeft de F900R en F900XR een update voor modeljaar 2025. Beide modellen hebben nu een Euro5+-proof motorblok en ...

Overig nieuws