Nieuws

Pittige nieuw ‘scootertje’ van Italjet

Italjet laat weer eens van zich horen en zet vaart achter de volgende scootersensatie: de Dragster 700 Twin met een 68 pk sterke tweecilinder-lijnmotor en voetgeschakelde zesversnellingsbak. In eerste instantie komt ‘ie als Limited Factory Edition, maar de even snelle standaardversie volgt al in 2025.

Na de presentatie van de sensationele topmodelconcepten Italjet Dragster 500 GP op de EICMA 2022 en Italjet Dragster 559 Twin op de EICMA 2023, kondigde Massimo Tartarini, zoon van Italjet-oprichter Leopoldo Tartarini, in juli 2024 de definitieve versie aan: Italjet Dragster 700 Twin is de naam van de nieuwe hyperscooter – meer motorfiets dan scooter. Eerst komt de Limited Factory Edition op de markt en de standaardversie volgt in de lente, of uiterlijk in de zomer van 2025. Italjet heeft de eerste afbeeldingen, gegevens en technische details al vrijgegeven.

De Italjet Dragster 700 Twin wordt aangedreven – nomen est omen – door een tweecilinder lijnmotor met zo’n 700cc cilinderinhoud. De motor wordt geleverd door Benelli ofwel de Qianjiang Group uit China. Met vloeistofkoeling, injectie, dubbele bovenliggende nokkenassen en vier kleppen per cilinder levert de twin in de Dragster volgens Italjet 68 pk bij 8.500 tpm. Dit verschilt maar weinig van de 70 pk van de motorisch nauw verwante Benelli TRK 702. Naar verluidt komt er in de toekomst ook een 48 pk versie voor het A2-rijbewijs.

De Italjet Dragster 700 Twin heet naar verluidt een top van 190 km/uur. De Italjet heeft – uitzonderlijk voor een scooter – een voetgeschakelde zesversnellingsbak en net als bij een motorfiets zorgt een ketting voor de aandrijving van het achterwiel. Wederom zijn de wielmaten en banden typisch voor scooters, althans voor grote, zogenaamde maxiscooters: 120/70-15 voor, 160/60-15 achter. Gezien de voor een scooter hoge topsnelheid is het remsysteem daar op aangepast met twee 270mm-remschijven en Brembo-remklauwen voor. ABS is uiteraard standaard.  

De Limited Factory Edition van de Italjet Dragster 700 Twin is in ieder geval uitgerust met een hoog gemonteerd dubbel uitlaatsysteem van Akrapovic, een instelbare achterschokdemper en stuurdemper van Öhlins. Marzocchi levert de upside-down telescoopvork. De voor de Italjet Dragster kenmerkende fuseebesturing is weggelaten, naar verluidt ten gunste van de stabiliteit bij hoge snelheden. De rest van het chassis bestaat uit stalen vakwerkframe met aangeboute aluminium delen en een aluminium swingarm. Andere belangrijke gegevens die al bekend zijn over de Dragster 700 Twin zijn het gewicht van 190 kilo, de tankinhoud van 16 liter en een toegestaan totaalgewicht van 285 kilogram – wat resulteert in een vrij laag laadvermogen. De zithoogte van 815 millimeter lijkt relatief normaal.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

Knipoog naar toen van JT Nesbitt

7 september, 2024

JT Nesbitt heeft al veel motorfietsen ontworpen – zo ook de Confederate bikes. Samen met Bienville Studios ...
Fijn Triumph privé-projectje

Fijn Triumph privé-projectje

6 september, 2024

Tijdens Glemseck 101 nabij het Duitse Stuttgart heeft Triumph een bijzondere special op basis van de Scrambler 400X ...
Elektrische comeback van Can-Am

Elektrische comeback van Can-Am

6 september, 2024

Twee jaar geleden werden ze al aangekondigd, en begin 2025 moet het dan zo ver zijn: de comeback van Can-Am met de ...

Overig nieuws