Paton viert 60e verjaardag met speciale straatlegale Paton S1-R
Het Italiaanse Paton heeft voor haar zestigste verjaardag een bijzondere serie van de Paton S1-R ontwikkeld. Het gaat om een straatlegale replica van de succesvolle Paton S1-R Lightweight, compleet in de look van de motor waar Michael Dunlop dit jaar de Lightweight TT op Isle of Man mee won.
Wie eigenaar wil worden van deze bijzondere motor, moet wel diepe zakken hebben. De vanafprijs voor de met de hand gespoten Paton S1-R ligt namelijk op 29.000 euro. Voor dat geld krijg je er wel een echtheidscertificaat bij.
Buiten de voor de straat verplichte spiegels en kentekenplaathouder van Rizoma, wijkt de straatlegale versie niet af van de normale S1-R. Dus ook deze machine wordt aangedreven door een uit de Kawasaki ER6-afkomstige 649 cc vloeistofgekoelde paralleltwin, die in Paton-trim goed is voor 72 pk bij 8.500 tpm en 64 Nm bij 7.000 tpm. Daarnaast is S1-R voorzien van een titanium uitlaatsysteem en einddemper van SC Project. De Öhlins veringelementen voor en achter hebben beiden een veerweg van 120 mm. Aan de voorkant is de racemotor uitgerust met dubbele 300 mm remschijven met radiale remklauwen van Brembo. Achter hapt eveneens een Brembo remklauw toe, en wel in een enkele 220 mm remschijf.
Zelfs met een volle tank, waar 16 liter in past, komt het rijklaargewicht van de machine op slechts 158 kilo. In 3,9 seconden zit de S1-R op de 100 km/uur, de topsnelheid ligt volgens Paton op 250 km/uur, een zeer respectabele top voor ‘slecht’ een 650 twin. Ziet er dus niet alleen goed uit, is ook nog eens snel.