Nieuws

Ook Honda GB500 op komst?

Na de presentatie van de retro Honda GB350S op de EICMA heeft Honda ook de typeaanduiding GB500 laten vastleggen. De vraag is natuurlijk of die 500 er ook daadwerkelijk komt, en zo ja, als een eencilinder of een twin?

In Azië en vooral in India, waar hij wordt geproduceerd, is de retro 350-serie van Honda al jaren populair. Deze modellen heten daar de CB350 en in Japan GB350. En vanaf 2025 is de Honda GB350S ook verkrijgbaar in Europa, met een luchtgekoelde 21 pk sterke viertakt-eencilindermotor. Maar Honda wil blijkbaar nog een stapje verder gaan met een GB500.

Op 12 november werd een inschrijving gedaan in de VS bij het United States Patent and Trademark Office (USPTO) en op 14 november in Europa, bij het European Union Intellectual Property Office (EUIPO). Hoewel dit nog geen honderd procent garantie is dat er daadwerkelijk een nieuwe Honda GB500 komt, is het wel heel waarschijnlijk. Zeker als “Honda Motor Co., Ltd., Tokyo, Japan” officieel een modelnaam heeft geregistreerd.

Foto’s of technische gegevens van de nieuwe Honda GB500 zijn nog niet uitgelekt, maar we kunnen al wel een goede inschatting maken van het nieuwe model. Aangezien de GB350 met luchtgekoelde eencilinder slechts iets meer dan 20 pk levert, lijkt het nauwelijks zinvol om daar een 500 met luchtgekoelde eencilinder en naar schatting 30 pk aan toe te voegen. Zo’n klein verschil zou zelfs in de retroklasse ongebruikelijk zijn. Waarschijnlijker is een vloeistpfgekoelde motor met maximaal 48 pk, geschikt voor de Europese A2-rijbewijscategorie.

Het is nog maar de vraag of de nieuwe Honda GB 500 een nieuw ontwikkelde motor krijgt of dat Honda gewoon de bestaande 500cc-twin gebruikt van de huidige CB500-modellen en de CMX500 Rebel. Hoewel klassiek ogende koelribben veel beter bij een retromodel zouden passen dan een waterkoeler met slangen, is de toepassing van de beproefde 500cc-twin in veel opzichten gewoon te voor de hand liggend.

Het chassis van de nieuwe Honda GB500 zal naar verwachting een min of meer klassiek ontwerp hebben, dus een stalen buizenframe, telescoopvoorvork dubbelzijdige swingarm met stereo-schokdempers. De concessies aan de huidige normen zullen waarschijnlijk beperkt blijven tot schijfremmen en ABS. De ronde benzinetank van plaatstaal en het zadel kunnen en moeten consequent klassiek zijn – zoals op de GB350S.

Voor Honda-fans is de aanduiding GB500 geen onbekende. Van eind jaren tachtig tot begin jaren negentig was er ook een Honda GB 500 met de extra aanduiding Clubman (foto). Zijn luchtgekoelde viertakt-eencilindermotor – met kickstarter – leverde 38 pk dankzij de DOHC-kleppentrein met vier radiaal geplaatste kleppen. Destijds was de Clubman een caféracer af fabriek – nu is het een echte klassieker.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws