Onder de loep – Triumph
Eigenlijk is het op één na oudste motormerk ter wereld, Triumph. Ware het niet dat het in 1902 opgerichte Britse merk er tussen 1983 en 1990 een tijdje tussenuit is geweest qua productie. De Britse firma kent ook een ronduit roerige geschiedenis, maar het jaar 1990 tekende voor een duidelijke kentering.
Dat is namelijk het jaar dat vastgoedmagnaat John Bloor het merk nieuw leven in blies. Investeerders hebben over het algemeen de neiging vooral voor het snelle geld te gaan, maar deze Britse zakenman koos voor continuïteit en de lange adem. Gelukkig kunnen we nu zeggen, want inmiddels is Triumph niet alleen al weer drie decennia een vaste waarde in de motorbranche, het heeft ons ook op ware juweeltjes getrakteerd. De Britten hebben de driecilinder weliswaar niet uitgevonden, maar wel groot gemaakt. Niet in de laatste plaats dankzij iconische machines als de Speed Triple en de majestueuze Rocket III.
In MotoPlus 15/2020 vind je een uitgebreid achtergrondartikel over dit Britse traditiemerk. Daarin onder meer aandacht voor zowel het verre als meer recente verleden, de mensen die het merk groot hebben gemaakt, Triumph in de sport, de toekomst en natuurlijk de verschillende belangrijke modellen. MotoPlus 15/2020 ligt vanaf 24 juli in de winkel.