Onder de loep: Harley-Davidson
In 1903 ontwikkelen William S. Harley en Arthur Davidson hun eerste eencilinder en geven daarmee het startschot voor een wereldmerk dat 100 jaar later een absoluut begrip genoemd mag worden. Iedereen kent Harley-Davidson. Of je nou uit een vissersdorpje uit de Filippijnen komt, of de paus bent in het Vaticaan. Geen enkele andere naam staat zo symbool voor de veronderstelde absolute vrijheid op twee wielen. Voor de droom met een ronkende Big Twin de zonsondergang tegemoet te rijden.
Harley-Davidson staat ook synoniem voor de ‘big twin’ met de voor het merk zo kenmerkende 45 graden blokhoek. Roep Flathead, Knucklehead, Panhead of Shovelhead en een beetje kenner weet direct waar je het over hebt. Een merk kortom met een enorme schat aan historie. Toch ging het Harley lang niet altijd voor de wind. In 2008 werd het keihard geraakt door de kredietcrisis en moest het onder meer afscheid nemen van MV Agusta en werd niet veel later de stekker getrokken uit dochtermerk Buell. Die klap kwam het merk weer te boven, maar de stijgende lijn heeft het traditiemerk helaas niet vast weten te houden. De laatste jaren gaat het niet bepaald rooskleurig met de Harley en vallen de verkopen zowel op de thuismarkt in de VS als op de overzeese markten erg tegen. Het resulteerde zelfs in februari van dit jaar in het vertrek van CEO Matt Levatich.
Weet één van ’s werelds oudste motorfabrikanten het tij weer te keren? In een uitgebreide achtergrondartikel ontleden we de hele firma en kijken daarbij naar verleden, heden en toekomst. Wil je dat niet missen? Ga dan nu naar de winkel voor MotoPlus 20/2020 of sluit hier een abonnement af.