Onder de hamer: de beste ‘stinkers’
Je hebt veilingen en dan heb je ook nog eens premium veilingen. Het begrip zegt het al: alleen de mooiste motoren krijgen een plek op deze bühne voor de elite onder de motoren. Het volgende sportieve trio was in handen van een enthousiaste verzamelaar en begenadigd techneut. Als hoofd werkplaats van een grote motordealer onderhield hij in de jaren negentig de motoren die hij nu via Catawiki als youngtimer op de markt brengt. De man in kwestie heeft een duidelijke voorkeur voor de snelste motoren uit de jaren negentig en de beste tweetakt “stinkers”. Al ruiken de RS250 en RGV250 voor echte liefhebbers natuurlijk als parfum. Net als een luxueus geurtje gaan de mini-racers niet voor een spotprijs weg. We schreven het al eerder: tweetakten zijn hip. In tijden vol groene ambities omarmen we blauwe rook en snerpende uitlaten.
De Suzuki RGV250 (VJ22) is om door een ringetje te halen. Zelfs de binnenzijde van de kuip is vertroeteld en opgepoetst als het koperwerk van grootmoeder. Toch heeft de smetteloze motorfiets uit 1998 wel de nodige – 27.123 – kilometers op de teller. Het blok loopt volgens de veilingmeester als een zonnetje. Het ademt zijn tweetaktrook via Jolly-uitlaten uit en rijdt, remt en schakelt goed. De Suzuki staat op nieuwe banden en – helaas – ook op Duits kenteken.
Uit dezelfde verzameling komt een prachtige Aprilia RS250 in Chesterfield-uitvoering uit 1996. Alles wat voor bovenstaande Suzuki opgaat, geldt ook voor de sportieve Italiaan. Hij rijdt, remt en schakelt goed. Hij staat op nieuwe banden en is helemaal nagekeken en schoongemaakt, zelfs de binnenzijde van de kuip. De uitlaten zijn dit keer alleen exemplaren van Arrow.
Meer informatie of meebieden op deze RS250? Klik hier
Net zo sportief, niet in bezit van spoelpoorten, maar wel van in- en uitlaatkleppen is de R1 uit het eerste productiejaar 1998. De Yamaha die geveild wordt heeft de magnifieke en karakteristieke rood-witte kleurstelling waarvan je weet dat het een klassieker in de dop is. De R1 was de eerste superbike die daadwerkelijk een vuist kon maken tegen alleenheerser Fireblade. Het Genesis-blok met twintig kleppen is goed voor ruwweg 150 pk, Dat lijkt tegenwoordig niet meer zo veel, maar met een pluimgewicht van 198 kilo gaat deze superbike wel degelijk als een raket. En elektronische vangnetten? Die zijn er niet. Geen ABS, geen elektronica, niets. Alleen jouw rechterhand en vier Keihin carburateurs die jouw bevelen vertalen in flinke hoeveelheden brandbaar materiaal. Net als de tweetakten uit deze collectie rijdt, remt en schakelt deze iconische viertakt goed. Bovendien oogt hij exact zo netjes.
Meer informatie of meebieden op deze R1? Klik hier